داستان موفقیت آمیز شش سیگما
احتمالاً چیزهایی در رابطه با آموزش کمربند سپاهان در سازمانتان شنیده اید . ممکن است ابتدا این سؤال برای شما مطرح گردد که «هنرهای رزمی چه ارتباطی با شغل من دارد؟ ممکن است در ابتدا گیج شدید و از خودتان بپرسید که «این عبارتها چه معنایی دارند؟»
چند هفته بعد ، همه افراد بخش شما به جلسه مهمی دعوت می شوند ، پس از نمایش یکسری اسلاید و تصویر ، مدیر سازمان با اشاره به موفقیت جنرال الکتریک و موتورولا ، در خصوص یکی از رقبای بزرگ سازمان سخن می گوید ، در ادامه وی به بیان مثالهایی در خصوص شش سیگما و اینکه چگونه می تواند باعث صرفه جویی مالی و رضایت و خوشنودی مشتریان شود ، می پردازد و سپس یکی از سخنرانان می گوید : «اگر سطح فرآیند از سه سیگما به چهار سیگما تغییر کند ، می توان بخ یک صرفه جویی ، معادل صد میلیون دلار دست یافت» .
دقیقاً شش سیگما چیست ؟
شش سیگما روشی هوشمندانه و عاقلانه جهت مدیریت فعالیت های تجاری یک سازمان و یا یک بخش است . در شش سیگما اولین اصل توجه به مشتری می باشد .
سه هدف اصلی از بکارگیری شش سیگما عبارتند از :
- افزایش رضایت مشتری
- کاهش زمان انجام فعالیت ها
- کاهش تعداد نقص ها
اگر چه شش سیگما فرآیندهای یک سازمان را اندازه گیری و تحلیل می کند ، ولی تنها یک برنامه کیفیت نیست ، بلکه برنامه ای برای فعالیتهای تجاری یک سازمان است . رسیدن به هدف شش سیگما به چیزی بیشتر از بهبودهای کوچک و افزایش سود نیاز دارد ، این رویکرد ، به کسب موفقیت های همه جانبه در سازمان نیازمند است .
بخش اول : شش سیگما چیست
فصل اول : داستان موفقیت آمیز شش سیگما ...............2
فصل دوم : منظور از شش سیگما چیست ...................6
فصل سوم : شش سیگما در سازمان شما ................13
فصل چهارم : فرایند حل مسئله تیم شش سیگما ...............21
فصل پنجم : راهنمایی برای موفقیت شش سیگما ..............29
فصل ششم : نگاهی به جعبه ابزار شش سیگما ................37
فصل هفتم : شش سیگما در عمل ......................56
فصل هشتم : نکته ای برای مدیران ...................62
فصل نهم : نکاتنی که کارکنان باید بدانند .............67
بخش دوم : تفکر ناب دروازه ورود به سرزمین سیگماها
مقدمه ..........................................74
چرخه dmaic .................................79
ابزارهای مورد استفاده در فاز بهبود .....................85
اتلاف یا waste ..............................90
اصول تفکر ناب ....................................91
بستر سازی و توسعه فرهنگ سازمانی با مفاهیم تفکر ناب.....98
تئوری محدودیت ها (toc) .......................101
ابزارهای مورد نیاز برای کاربرد تئوری محدودیتها...........105
نتیجه گیری .......................................108
منابع و مأخذ ..................................110
« کلیه محصولات سایت جنبه آموزشی دارد و مسئولیت هر گونه استفاده دیگر بر عهده خود شما می باشد »
پروژه کارشناسی رشته آمار - شش سیگما - با فرمت ورد word