لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 31
مقدمه :
نقل کرده اند دو نفر دزد را محکوم به اعدام کردند ، یکی از آنها برای پادشاه پیغام فرستاد که اگر سه سال به او مهلت داده شود او اسب شاه را سخنگو خواهد کرد .دزد دیگر که می دانست رفیقش هیچ هنری ندارد به او گفت : تو که قدرت این کار را نداری ، چرا چنین پیغامی را برای شاه فرستادی ؟
دزد با خونسردی نگاهی به چهره مشوش رفیقش انداخت و گفت :
دنیا را چه دیدی شاید تا سه سال آینده ،شاه از دنیا برود و یا اسب او بمیرد و شاید هم اسب سخنگو شود .
این قصه کسانی است که کار ها را به دست زمان سپرده و در اسارت بی هنری خود ،به امید ایجاد شرایط دلخواه ،در انتظار آینده سر در لاک خود فرو برده اند به همین دلیل شروع کردم بحث مورد علاقه ام یعنی همانTPM وبه علت گستردگی این علم تصمیم گرفت بر اساس پیچیدگی مباحث آن از ساده ترین مرحله شروع کنم و جزو ساده و قابل فهم و روشن برای کارگران رده های پایین سازمان تا مدیران رده های بالای سازمان تهیه کنم .
تکنیکهای که در این جزوه عنوان شده زمینه مساعد برای شروع مباحث TPM است البته تاکید می کنم که دراین میان نباید از اصول ارزشی و توجه به کرامات انسانی غافل بود .
در خاتمه بر خویش فرض می دانم که از همه دوستان ،اساتید و نویسندگان بخصوص جناب آقای مهندس هندور استاد مشاور بنده دراین پروژه ، که راهنماییها به جا ایشان گره گشای مشکلات انجام این پروژه بود کمال تشکر وقدردانی را دارم امید به آن که این جزوه مطلوب واقع شود .
سعید پارسایی
تاریخچه کنترل کیفیت
الف) کیفیت در دوره انسان اولیه و صنعت قدیم :
کیفیت همیشه بخش لا ینفک تقریبا کلیه محصولات و خدمات بوده است با این حال آگاهی ما در مورد اهمیت آن معرفی روشهای رسمی کنترل و بهبود کیفیت به صورت تکاملی انجام گرفته است .بدون شک تاریخچه کنترل کیفیت به قدمت صنعت است در طی قرون وسطی حفظ کیفیت با بر گزاری دوره های طولانی آموزشهای مورد نیاز به وسیله اصناف به صورتی گسترده کنترل می شد این آموزش به دلیل تولید محصول با کیفیت ،موجب غرور کارگران شد .
ب) کیفیت در دوره انقلاب صنعتی :
مفهوم تخصصی شدن کار،طی انقلاب صنعتی بوجود آورد جای که نزدیک تبلور بعضی از اصول مدیریت علمی خود را معرفی کرد تیلور اولین کسی بود که کار را به وظایف مختلف تقسیم نمود تا محصول راحت تر تولید و مونتاژ گردد فعالیتهای او سبب شد تا بهره وری به میزان قابل توجهی افزایش یابد در نتیجه پس از آن کارگر به جای تولید کل محصول تنها بخشی از آن را تولید می کرد این تغییر مهارت در تولید کل محصول را کاهش داد از آنجا که بسیاری از محصولات تولید ی در دوره های اولیه ،ساده بودند کیفیت چندان تحت تاثیر قرار نمی گرفت به تدریج که محصولات پیچیده تر مشاغل تخصصی تر شدند بازرسی محصولات پس از تولید ضرورت پیداکرد .
ج)روشهای آماری و کنترل کیفیت :
کاربرد روشهای آماری در تولید و تضمین کیفیت از تاریخچه نسبتا قدیمی برخوردار است درسال 1924 والتر شوهارت از آزمایشگاههای تلفن بل اساس نمودار کنترل را پایه گذاری کرد . به طور کلی این مقطع ،نقطه آغاز کنترل فرآیند آماری شناخته می شود پس از آن ودر همان دهه درج و رومیک ،هر دو از آزمایشگاههای تلفن بل ، زمینه نمونه گیری برای پذیرش را به عنوان جانشینی برای بازرسی صد در صد ارائه دادند .
اهمیت تشخیص ارزش کنترل و کیفیت آماری در 1942 آشکار شد متاسفانه ،مدیران آمریکایی در درک این ارزش موفق نبودند .
در زمان جنگ جهانی دوم بحث کنترل کیفیت آماری در صنایع تولیدی مختلف پذیرفته و به کار گرفته شد . تجارب این دوره باعث گردید تا به اهمیت فنون آماری در کنترل کیفیت محصولات پی برده شود انجمن کنترل کیفیت آمریکا در سال 1946 پایه گذاری شود
American society for quitly control (ASQC)
در 1950 ادوارد ز دمینگ مجموعه ای از سخنرانیها را درباره روشهای آماری برای مهندسان ژاپنی از مسئولین کیفیت تا مدیران رده بالا ارائه کرد جوزف جوران اولین سفرش را در سال 1954 به ژاپن انجام داد بر
کنترل کیفیت