لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 42
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد طبس
(گزارش کارآموزی)
موضوع :
تونل سازی
استاد راهنما :
جناب آقای مهندس رحیمی
استاد کارآموزی:
جناب آقای مهندس دوستارگان
جناب آقای مهندس فرشی
گردآورنده :
محمد حسین نژاد سلیمی
مهندسی معدن اکتشاف
تابستان 87
مقدمه
تونل یکی از گزینههای حتمی در احداث راههای استاندارد کوهستانی ، ساخت مسیرهای مترو ، تعداد زیادی از پروژههای آبی - عمرانی (گالری سدها ، تونلهای انتقال آب و موارد مشابه) ، معادن و ... میباشد . به همین خاطر و به سبب جایگاه مهم این صنعت در رشته مهندسی عمران کلیاتی از صنعت تونلسازی در این مختصر ارائه گشته است . در این مقاله اطلاعاتی کلی ، در زمینه احداث تونل ، با تمرکز بیشتر بر روی تونلهای حمل و نقل ارائه گشته و فنون حفر تونل در انواع زمینها (سست و ریزشی - خاکی و نرم - سنگی) و ماشین آلات مورد استفاده در هر مورد به اختصار معرفی شده است ...
در اوایل قرن نوزدهم به منظور عبور از قسمتهای پایین دست رودخانه تایمز هیچ سازه ای موجود نبود و 3700 عابر مجبور بودند با طی یک راه انحرافی 3 کیلو متری با قایق مسیر روترهایت به ویپنیگ را طی کنند. اقدام به ساخت یک تونل نیز به دلیل ریزشی بودن ومناسب نبودن رسوبات کف رودخانه متوقف شد. تا اینکه در حدود سال 1820 فردی بنام مارک ایرامبارد برونل از فرانسه ایده استفاده از سپر را مطرح نمود و در سال 1825 کار احداث تونل بین روترهایت و ویپنیگ را آغاز و علی رغم جاری شدن چند نوبت سیل در سال 1843 آن را باز گشایی نمود. این تونل تامس نام گرفته و اولین تونل زیر آبی بود که بدون هر گونه رودخانه انحرافی حفر شد.
در دیگر موارد تونلهای زهکشی بزرگ ، نظیر تونلی با طول 7 کیلو متر در هیل کارن انگلستان ، اهمیت زیادی در توسعه صنعت معدنکاری داشتهاند. البته بررسی تاریخچه پیشرفت در روش ها و تکنیک ها و به عبارتی در هنر تونل سازی نشانگر این مطلب است که مانند بسیاری دیگر از علوم و فنون بیشتر رشد این هنردر قرن گذشته صورت گرفته و تا حال نیز ادامه دارد.
فصل اول : آشنایی کلی با مکان کارآموزی
1-1 تاریخچه سازمان
- تاریخچه تونل سازی و سازههای زیر زمینی
تشکیل وزارت راه
در سال 1315 وزارت طرق و شوارع با تصویب مجلس شورای ملی به وزارت راه تغییر نام یافت.
تغییر نام وزارت راه به وزارت راه و ترابری
در تاریخ 16/4/1353 به منظور اعمال سیاست جامع و هماهنگ برای ترابری کشور و توسعه و تجهیز، گسترش، نگاهداری و ایجاد تاسیسات زیربنایی آن با توجه به مقتضیات توسعه اجتماعی، اقتصادی و عمرانی و دفاع ملی با رعایت قوانین مربوط نام
وزارت راه به وزارت راه و ترابری تغییر یافت.
وزارت راه و ترابری عملیات نگهداری را به وسیله 3 اداره ستادی و 29 اداره کل راه و ترابری استان به انجام می رساند . عملیات راهداری جاری و معمولی و راهداری فوری و اضطراری به عهده ادارات کل راه و ترابری می باشد و عملیات راهداری دوره ای مستمر و متناوب (روکش آسفالت راهها) با نظارت ادارات ستادی و ادارات کل راه و ترابری استانها از محل اعتبارات طرحهای ملی و استانی به وسیله بخش خصوصی به انجام می رسد.
ساختن و نگهداری راههای شوسه در کشور وسیع و کوهستانی ایران چون هزینه زیادی داشته لذا تا مقارن جنگ جهانی اول راههای ایران به همان وضع سابق باقی بود و همان راههای کاروان رو را شامل می شد. ولی از سال 1299 هجری شمسی دولت اقدام به احداث راه شوسه به معنای امروزی آن نمود و می توان
تحقیق و بررسی در مورد کارآموزی تونل سازی و سازه