ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره مهریه

اختصاصی از ژیکو تحقیق درباره مهریه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره مهریه


تحقیق درباره مهریه

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 43

 

مقدمه

موضوع مهریه سال هاست که در خانواده‌های ایرانی مطرح بوده و میزان آن هر روز در حال افزایش است. به طوری که گاهی بحث بر سر مهریه آن قدر بالا می‌گیرد که وصلتی که قرار است سر بگیرد به خاطر اختلاف نظر دربارة مهریه سر نمی‌گیرد. طبق قانون موجود، مهریه هر وقت که از جانب زن مطالبه شود باید به روز شود یعنی با محاسبات اقتصادی معلوم شود مبلغی که در تاریخ ازدواج به عنوان مهریه ثبت شده به هنگام مطالبه معادل چه وجهی است و سپس پرداخت شود و این نیز در شرایط تورمی اقتصاد ایران و افزایش مداوم نرخ‌ها بر نگرانی خانواده‌ها می‌افزاید. این‌ها همه در حالیست که جوانان در آستانه ازدواج با مشکلات فراوانی از جمله مسکن و شغل مناسب مواجه‌اند و بسیاری از مردان به گواه آمار برای گذران زندگی مجبورند بیش از یک شغل داشته باشند. اما ایرانیان مقیم خارج در این مورد با مشکلات کمتری روبرو هستند.

به گفته‌ی یک محضردار ایرانی در لندن، 98 درصد مهریه‌های ایرانیان مقیم اروپا از حد یک جلد قرآن، یک شاخه نبات و یک سکه طلا فراتر نمی‌رود. اما طی سال‌های اخیر در ایران مهریه مورد مطالبه به هنگام ازدواج سیر صعودی داشته تا آنجا که این روزها برخی مهریه‌ها از 100 سکه طلا بسیار بالاتر رفته است. اما بروز مشکلات زناشویی برای زوج‌های جوان که به طلاق منجر می‌شود، باعث می‌شود برخی مردان وقتی به پرداخت مبالغ سنگینی که متعهد شده‌اند ملزم می‌شوند، به دلیل عدم توانایی مالی روانه زندان شوند، و از سوی دیگر ناتوانی در پرداخت مهریه و رجوع برای قسط بندی کردن آن توسط محاکم قضایی سبب شده است که زوج‌های خواهان طلاق با مشکلات پیچیده‌ای روبرو باشند.

کارشناسان روند افزایش مهریه را نگران کننده می‌دانند و معتقدند مهریه بالا نه تنها موجب تثبیت خانواده‌ها نمی‌شود بلکه عامل بسیاری از اختلاف هاست و بر خلاف آن چه به نظر می‌رسد میزان طلاق را کاهش نمی‌دهد. به اعتقاد کارشناسان مسایل اجتماعی اگر روند کنونی در این شرایط ادامه پیدا کند، مشکلات عمده‌ای را به مشکلات موجود در زندگی مشترک و در ایران اضافه می‌کند.

در موضوع مهریه دو نکته مهم نهفته است:‌

«یکی این که حقوق زن‌ها بعد از سال‌های زیاد زندگی الزاماً از طریق موضوعاتی مثل مهریه تأمین می‌شود و موارد دیگری در حال حاضر وجود ندارد. دوم این که طبق قانون، مهریه حقی است که پس از عقد و بلافاصله بعد از امضای عقدنامه حق قانونی و مسلم زن است. به خاطر همین بعضی از دخترها با این که نمی‌خواهند زندگی کنند و ترک زندگی هم می‌کنند باز هم به دنبال مهریه می‌روند و قانون از آنها پشتیبانی می‌کند و این مورد، مفهوم کلاهبرداری را تداعی می‌کند».

حل مشکلات مهریه باید با توجه به این دو موضوع در نظر گرفته شود. یعنی این که زن با زندگی کردن و زحمت کشیدن در خانه شوهر و تربیت فرزندان و نگهداری از آنها محق است که متناسب با سال‌های زندگی و صرف جوانی خود پشتیبانی شود و قانون از او دفاع کند و حقوقش را اعاده کند. از طرف دیگر مانع کلاهبرداری و یا لجبازی‌های ابتدایی زندگی شود که گاهاً حیثیت جوانان را از بین می‌برد. لذا وجود مهریه بالا و عندالمطالبه و محق شدن زن بعد از عقد و از طرف دیگر بدون پشتوانه وضع شدن مهریه و نبودن تأمین قانونی و اجتماعی برای زن‌هایی که سالیان سال زندگی می‌کنند و بدون تقصیر بیوه می‌شوند نمی‌تواند اهداف مناسبی را برای وجود مهریه در پی داشته باشد.

فصل اول: مهر

یکی از ارکان عقد ازدواج، مهر می‌باشد که دز زبان فارسی به آن کابین می‌گویند. کلمه مهر در قرآن کریم به کار نرفته بلکه بعضاً از واژه‌های معادل آن نظیر صداق، نخله، فریضه، و اجر استفاده شده است.

عقد ازدواج چه به صورت دائم و چه منقطع، نمی‌تواند خالی از مهر باشد. فرق ازدواج موقت با دائم از لحاظ مهر در این است که اگر در ازدواج دائم مهر ذکر نشود، موجب بطلان عقد نمی‌گردد ولی در ازدواج موقت، وفق ماده 1095 (ق.م.) عدم ذکر مهر، موجب بطلان است. در تعریف مهر گفته شده عبارت از مال معینی است که بر سبیل متعارف زوج به زوجه در عقد ازدواج می‌دهد و یا به نفع زوجه بر ذمه می‌گیرد.

از نظر تحلیل حقوقی، مهر تنها ما به ازای استمتاع نیست بلکه به نظر ما، علاوه بر عنوان نوعی هدیه داشتن، می‌توان آن را به گونه‌ای شرط جزائی یا وجه التزام محسوب نمود. یعنی آینده انحلال این عقد که قانون آن را به دست مرد قرار داده است، در ضمن عقد ازدواج تنظیم می‌گردد. زن می‌پذیرد و آگاه بر اینکه حق طلاق به دست مرد است، نسبت به تعیین میزان مهر خود اقدام می‌نماید. از این رو، قاعدتاً در صورت طلاق زن توسط مرد، علاوه بر مهر، زن مستحق چیزی نیست مگر اینکه شروط دیگری در ضمن عقد، آینده انحلال این عقد را پیش بینی نماید. مثلاً شرط شود که مرد در صورت طلاق دادن بدون عذر موجه زن، مالی را علاوه بر مهر به وی بدهد.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره مهریه
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد