ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره تحقیقی در مورد عوامل موثر در ایجاد بوی بد دهان

اختصاصی از ژیکو تحقیق درباره تحقیقی در مورد عوامل موثر در ایجاد بوی بد دهان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 8

 

تحقیقی در مورد عوامل موثر در ایجاد بوی بد دهان

خلاصه

سابقه و هدف: بوی بد دهان عارضه شایعی است که تعداد زیادی از افراد جامعه از آن رنج می برند لذا این تحقیق با هدف بررسی اتیولوژی های مختلف این عارضه انجام شد.

مواد و روشها: 120 نفر مورد معاینه در خصوص Pi، GI، پوسیدگی، بیماری های پریودنتال و بوی بد دهان قرار گرفتند و نتایج از طریق t – test و Odd’s ratio مورد بررسی قرار گرفت. پس از مطالعات اولیه در این زمینه پرسشنامه ای تهیه شد و معاینات کلینیکی نیز بر اساس این پرسشنامه از جمعیتی بالغ بر 100نفر که بطور تصادفی انتخاب شده بودند بعمل آمد، که عوامل ایجاد کننده بوی بد دهان در آنها به دو قسمت دهانی و خارج دهانی تقسیم شدند. جداول و نمودارهایی نیز بر اساس در صدهای فراوانی ساده تهیه شدند.

یافته ها: نتایج این تحقیق نشان دادند از آنجائیکه چند عاملی بودن اتیولوژی بوی بد دهان به اثبات رسیده است، لذا تعیین عاملی خاص بعنوان ایجاد کننده بوی بد دهان کاری اشتباه خواهد بود، اما بر اساس یافته های این تحقیق عواملی مانند: پری کرونیت، شلوغی دندانها، بیماریهای لثه، پوسیدگی ها و پر کردگی های نامناسب وغیره بهمراه بهداشت بد درزمره موثرترین عوامل شناخته شده اند.

نتیجه گیری: به طور کلی می‌توان گفت که هرکدام از عوامل داخل دهانی به تنهایی اگر با‌ بهداشت بد همراه باشند می‌توانند بوی بد ایجاد

نمایند.

واژه های کلیدی: بوی بد دهان، اتیولوژی، بهداشت بد

مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سال 1382: جلد (2)21: صفحه 157 الی163

مقدمه

بوی بد دهان عبارتست از بوی نامطبوعی که در هنگام صحبت کردن یا تنفس بعضی از افراد احساس می شود(1)، که می تواند نشانه و علامتی از اختلالات سیستمیک و یا ناشی از وجود برخی ضایعات موضعی در دهان و دندانها باشد(2). Brening وSulser (1970) اظهار می دارند این اشتباه خواهد بود که تصور کنیم هر نفس نامطبوع یا غیر طبیعی حاکی از بیماری است، نفس انسان در ساعات مختلف روز و حالت گرسنگی بطور قابل ملاحظه ای تغییر می کند و از جمله مسائلی که در کیفیت این بو تاثیر می گذارد آغاز دوران بلوغ و تغییرات هورمونی و افزایش سن است(4و3). Prinz (1968) می گوید به نظر می رسد اهمیت حفره دهان بعنوان یک منبع بوی بد هنوز یک موضوع قابل بحث است(5). در عین حال تحریک عصبی یا عاطفی ممکن است به ایجاد بوی بد دهان کمک نماید. Howe (1960) چندین حالت کلینیکی که در آنها بوی بد دهان ضمن گریزهای عاطفی اتفاق افتاده است را گزارش نموده است(6). البته بعضی از افراد از روی توهم بوی بد دهان را احساس می کنند که برای درمان آنها باید با روان شناس و پزشک نیز مشاوره نمود(7). مکانیسم پاتوفیزیولوژیکی Halitosis بخوبی شناخته نشده است و در برخی بیماران اتیولوژی آن بصورت ناشناخته باقی مانده است(6). Crohn وdrosd (1970) پیشنهاد می کنند که از اصطلاح Fetor exore برای بوهای موضعی متصاعد شده و ناشی از حالت های نامساعد دهان و حفرات خالی مربوط به آن یعنی سینوس های اطراف بینی و از کلمه Halit برای بوهای بد دهان با منشاء سیستمیک استفاده شود(2). بوی بد دهان با بوی تنفس بد تفاوت دارد. در حالت طبیعی دهان نباید بوی بد داشته باشد. بوی طبیعی دهان هرکس Human odor می باشد که نباید بد باشد(8). همانند بوی دهان کودکان که بتدریج با افزایش سن و وجود عوامل دیگر تغییر می کند(3). هدف از این تحقیق بررسی تعدادی ازعوامل ذکر شده در منابع به عنوان عامل ایجــاد بوی بد دهـان درمقـایسه با افـرادی است که فاقد آن عامل می باشند.

مواد و روشها

تعداد 120 نفر از افراد مراجعه کننــده به دانشــکده دندانپزشکی در سال 1370 به صورت تصادفی جهت انجام این تحقیق انتخاب شدند. جهت ارزیابی بهداشت دهان بیماران به گرفتن ایندکس پلاک اقدام شد. جهت سهولت در کار، افراد به گروه افراد با بهداشت خوب و بهداشت بد تقسیم شدند (افرادیکه دارای ایندکس پلاک بیشتر از 70درصدبودند در گروه بهداشت بد و افراد دارای ایندکس کمتر از آن در گروه بهداشت خوب قرار گرفتند). در خصوص وضعیت لثه ایندکس GI استفاده شد و افراد در دو گروه سالم و بیمار قرار گرفتند. افراد از نظر مصرف دخانیات بدون توجه به تعداد و میزان و دفعات کشیدن سیگار به دو گروه مصرف کننده و غیرمصرف‌کننده تقسیم شدند.

بررسی پوسیدگی و ترمیم های نامناسب از طریق معاینه کلینیکی و با استفاده از سوند انجام پذیرفت و بیماران مورد معاینه با وجود هر گونه پروتز یا عدم پروتز در جدول مربوطه ثبت گردیدند. شلوغی و بهم ریختگی دندانها و شرایط روی هم قرار گرفتن دندانها ارزیابی شد. وجود هر کدام از بیماریهای سیستمیک که می توانند در بوی بد دهان موثر باشند، حضور پری کرونیت و نیز از دست دادن دندانها همگی تحت بررسی قرار گرفتند. جنس افراد و سن هر کدام در گروههای دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم و هفتم، تنظیم گردید که در خصوص سن یکبار در جدول ساده و یکبار افراد زیر 40 سال و یا بالای 40 سال در جدول multiple مورد بررسی قرار گرفتند.

جمع آوری اطلاعات به طریق مشاهده و پرسشنامه صورت گرفت. جهت بررسی بوی بد دهان از روش Fosdisk بصورت تغییر یافته استفاده شد. معاینه کننده مانند شیمیست ها از حس بویایی خود استفاده نمود. بدین صورت که سر بیمار در مقابل و هم سطح سر معاینه کننده در فاصله 20 سانتی متری قرارگرفت و هوایی که به آرامی درموقع صحبت کردن دمیده می شد استنشاق می گردید.

این تست در ساعات 5/11ـ10صبح و 5/5 ـ 4 بعد از ظهر انجام گرفت. که 2 تا 3 ساعت پس از وعده های غذایی بود. در ضمن از کسانی معاینه بعمل می آمد که در این مدت از هیچگونه خوشبو کننده دهان، آدامس و مسواک استفاده نکرده بودند(9).

این تست دو بار یکی برای دهان و بار دیگر برای بینی استفاده شد. جهت افتراق بوی بد دهان از روش Belding استفاده شد. بدین صورت که بیمار بایستی دهان خود را بسته و هوا را از بینی خود خارج کند. اگر بوی بد منشاء دهانی داشت که کم شده و یا از بین می رفت ولی اگر شدت می یافت مشخص می شد که از سینوسها و حفرات اطراف بینی منشاء گرفته است(10) و اگر همانند بود که منشاء آن بیماریهای ریوی و گوارشی تلقی می شد. سوالات مربوطه نیز با ذکر اینکه جهت انجام تحقیق بوده و کسی بجز محقق به آن دسترسی ندارد مطرح و جوابها در پرسشنامه مربوطه درج گردیدند. جهت بررسی رابطه هر کدام از موارد از طریق محاسبه Odd’s ratio صورت گرفت.

داده ها دسته بندی شده و با استفاده از نرم افزارEPI info و با روش های جاری آماری بررسی شدند.

یافته ها

تعداد 120 نفر از مراجعین به دانشکده دندانپزشکی بطور تصادفی مورد آزمون قرار گرفتند که از این تعداد 17 نفر بعلت اینکه نتوانستند اطلاعات دقیقی از وضعیت سیستمیک خود ارائه دهند از مطالعه حذف شدند. در مجموع از میان 103 نفر باقیمانده، 34 مورد زن و 69 مورد مرد بودند. در خصوص ارزیابی بهداشتی از 47 مورد افرادیکه دارای بوی بد دهان بودند 6 مورد در گروه بهداشت خوب دهانی و مابقی در گروه بهداشت بد قرار گرفتند، در عین اینکه از 56 نفر بدون بوی دهان 32 نفر بهداشت بد دهانی داشتند(جدول 1).

جدول 1ـ وضعیت بهداشت دهان در رابطه با بوی بد دهان

بهداشت دهان

گروهها

خوب

بد

مورد

6

41

سالم

24

32

با بررسی وضعیت لثه بیماران و تقسیم آنها به دو گروه دارای یکی از انواع بیماریهای لثه ای پریودنتال و لثه سالم، رابطه معنی داری بین بوی بد دهان و یکی از انواع بیماریهای پریود نتال مشاهده گردید (000/0P<) (جدول 2).

جدول 2ـ وضعیت بیماریهای پریودنتال و بوی بد دهان

وضعیت لثه

گروهها

خوب

بد

مورد

19

28

سالم

24

12

3/46 درصد از افراد مذکر در مقابل 1/44 درصد از افراد مونث دارای بوی بد دهان بودند که رابطه آنها معنی دار نبود (85/0=P) ( جدول3).

جدول 3 ـ رابطه جنسیت با بوی بد دهان

جنس

گروهها

زن

مرد

مورد

15

32

سالم

19

37

در خصوص مصرف دخانیات و بوی بد دهان نیز مشاهده شد که 50 درصد افرادی که دخانیات مصرف می کردند دارای بوی بد دهان نیز بودند در عین حال 66/43 درصد از افرادی که دخانیات مصرف نمی کردند دارای بوی بد دهان بودند که با (55/0=P) این رابطه معنی دار نبود (جدول 4).

جدول 4 – رابطه مصرف دخانیات با بوی بد دهان

دخانیات

گروهها

مصرف دارند

مصرف ندارند

مورد

16

31

سالم

16

40

در بین گروههای سنی مختلف افراد گروه دهه پنجم سنی بیشتر از سایر افراد، به عارضه بوی بد دهان مبتلا بودند (جدول5).

جدول 5- رابطه گروه های سنی مختلف با بوی بد دهان

گروه سنی برحسب دهه

گروهها

دهه دوم

دهه سوم

دهه چهارم

دهه پنجم

دهه ششم

دهه هفتم

مورد

6

25

8

6

2

0

سالم

11

26

14

2

1

2

طی آزمون آماری، گروه های سنی به دو گروه اصلی 20 تا 39 ساله ها و 40 سال به بالا دسته بندی شدند که رابطه بوی بد دهان با هر دسته سنی معنی دار بود (جدول6).

جدول 6 – رابطه گروه سنی با بوی بد دهان

گروه سنی

گروهها

20 الی 39

40 به بالا

مورد

31

16

سالم

37

19

حضور پرکردگی نامناسب به نحوی بود که 83/52درصداز افرادی که پر کردگی نامناسب داشتند بوی بد دهان نیز داشتند، در عین حال 38درصد افرادی که پر کردگی نامناسب نداشتند دچار عارضه بوی بد دهان بودند (جدول 7).

جدول 7 ـ وضعیت بوی بد دهان با پر کردگی نامناسب

پرکردگی

نامناسب

گروهها

دارد

ندارد

مورد

28

19

سالم

25

31

داشتن یکی از انواع پروتزهای مصنوعی با بوی بد دهان نیز مورد بررسی قرارگرفت که رابطه معنی داری یافت شد. (018/0=P) (جدول 8).

جدول 8 ـ وضعیت بوی بد دهان با انواع پروتز

انواع پروتز

گروهها

دارد

ندارد

مورد

16

31

سالم

8

28

شلوغی دندانها(crowding) نیز مورد بررسی قرار گرفت که طی آزمون Fisher exact رابطه معنی داری یافت نشد (جدول 9).

جدول 9- وضعیت بوی بد دهان وشلوغی دندانها

شلوغی دندانها

گروهها

دارد

ندارد

مورد

5

42

سالم

2

54

افرادیکه دارای1یا بیشترازیک پوسیدگی‌دندانی بودند مورد بررسی قرار گرفتندورابطه معنی‌داری بین پوسیدگی و بوی بد دهان یافت شد (01/0=(P (جدول 10).

جدول 10 – وضعیت بوی بد دهان و پوسیدگی دندانی

پوسیدگی

گروهها

دارد

ندارد

مورد

40

7

سالم

35

21

از دست دادن دندانها رابطه معنی داری با بوی بد دهان نداشت. (20/0= P) (جدول 11).

جدول 11- از دست دادن دندان و بوی بد دهان

از دست دادن دندانها

گروهها

دارد

ندارد

مورد

28

19

سالم

40

16

بحث

وضعیت بهداشت دهان و دندان در جامعه مورد بررسی نشان داد که افزون بر 70 درصداز افراد دارای بهداشت بد بودند ولی 56 درصد از افرادی که دارای بهداشت بد بودند از بوی بد دهان نیز رنج می بردند در حالیکه تنها 20درصد از افراد دارای بهداشت خوب دارای بوی بد دهان نیز بودند. در این تحقیق ارزش P به دست آمده 001/0 است که نشان دهنده معنی‌دار بودن این رابطه است. بررسی جدول نیز نشانگر 2/0 = Odds Ratio با دامنه 58/0›OR›06/0 بود که مبین این مطلب می باشد که بهداشت دهان به طور معکوس بر وضعیت بوی دهان تأثیر گذار است.

در خصوص دارا بودن یکی از انواع بیماریهای پریودنتال

و بوی بد دهان مشاهده شد 70 درصد افرادیکه دارای بیماریهای پریونتال بودند بوی بد دهان نیز داشتند درعین اینکه حدود 30 درصد از افراد با لثه سالم نیز دارای بوی بد دهان بودند که این رابطه با نسبت خط 4/5 و با دامنه 80/14›OR›1/2 معنی دار بود.

جنسیت افراد در بروز بوی بد دهان دخیل نبوده و تفاضل درصد افراد مورد معاینه هر دو جنس تقریباً 1/2 درصد را شامل می‌شد که با دامنه 72/2›OR›44/0 نشانگر نزدیکی میزان شیوع در هر دو جنس می باشد.

تأثیر مصرف و عدم مصرف دخانیات در بروز بوی بد دهان دارای نسبت خط 77/0 با دامنه 94/1›OR›31/0 بود که علیرغم تصور اولیه، مصرف دخانیات در بروز بوی بد دهان تأثیر معنی داری نداشت. البته توصیه می شود که تحقیق مستقلی با تعداد نمونه کافی در آینده انجام پذیرد.

بوی بد دهان می تواند هر گروه سنی ای را شامل شود. چنانچه طی آزمون آماری فوق افراد به دو گروه (20 تا 39 ساله) و (40 سال به بالا) تقسیم شدند که با ضریب خط دامنه 34/9›OR›54/1 که وجود رابطه معنی داری بود (001/0P=).

وجود پرکردگی های نامناسب بابوی بد دهان رابطه معنی داری پیدا نکردند.(13/0 =P) در عین اینکه تصور اولیه این مطلب را تأیید می کرد.

حضور یا عدم حضور یکی از انواع پروتزهای مصنوعی در دهان بدون در نظر گرفتن طراحی صحیح یا غلط پروتز با بوی بد دهان نسبت خط 1/3 داشته که دامنه آن نیز07/9›OR›08/1 بود. در این افراد 6/66 درصد از افرادی که پروتز داشتند دارای بوی بد دهان نیز بودند و 2/39 درصد افرادی که پروتز نداشتند بوی بد دهان نداشتند.

تعداد محدودی از بیماران دارای شلوغی دندانها بودند که در همین گروه افرادی که دارای بوی بد دهان بودند 5/2 برابر افراد بدون بوی بد دهان بودند و در عین حال 4/71 درصد افرادی که شلوغی دندانها داشتند دارای بوی بد دهان بوده و 75/43 درصد افرادی که شلوغی نداشتند دارای بوی بد دهان بودند.

پوسیدگی دندانی با بوی بد دهان دارای رابطه معنی داربوده نسبت خط43/3 دامنه دار16/10›OR›19/1 برقرار می باشد. در این افراد 3/53 درصد افرادی که پوسیدگی داشتند دارای بوی بد دهان بوده و 25 درصد افرادی که پوسیدگی نداشتند نیز دارای بوی بد دهان بودند. 1/41 درصد از افرادی که یک یا تعدادی از دندانهایشان را از دست داده بودند بوی بد دهان داشتند و 2/54 از افرادی که دندان از دست نداده بوی بد دهان داشتند.

قابل ذکـر اسـت که مــشابه این تحقیق در گذشته انجام

نگرفته است. لذا مرجعی جهت مقایسه یافته های این تحقیق وجود ندارد .

نتیجه گیری

این مطالعه بررسی آماری ساده‌ای بر روی افراد مورد

مطالعه بود که جهت حذف عوامل مداخله گر پیشنهاد می شود از مدل Multiple logestic regression استفاده شود تا نقش مؤثر هر متغیر از زاویه یک بررسی چند متغیره مشخص گردد.

References:

آیرملو - ب، صفوی - د: شناخت و روشهای پیشگیری در بیماریهای پریودنتال. انتشارات ساعد، 1378، فصل 6: 184-176

Biswas SD, Kleinberg I: Effect Of urea concentration on its utilization, on the ph and the formation of ammonia and carbon dioxied in a human salivary sediment system. Arch Oral Biol. 1971;16:759-764

Wotman S, Mandel ID, Mercadante J, Goldman R: Calculus in normal Children and Children with Cystic fibrosis. J Dent Res 1970;63:22-25

Draus FJ, Tarbet WJ, Miklos FL: Salivary enz ymes and calculus Formation. J Periodent Res 1968;3:232

Ericson T: Salivary glycoproteins. Acta Odont Scond 1968;26:30-35

Adams RJ, Stanmeyer WR: The effects of a closely supervised oral hygiene program upon oral cleanliness. J Peridontol 1960;31:242

Arnim SS: Preventiom of dental disease. North Am Clin Pediat 1963;10: 273 -274

Arno A, Waerhaug J, Lovdal A, Schei O: Incidence of gingivitis as related to sex, occupation, tobacco consumption, toothbrushing and age. Oral Surg 1958;11: 587 -589

Putnam W, O’Shea R M, Cohen LV: Communication and patient motivation in preventive periodontics. Public Health Rep 1967;82: 779

Young WO, Striffler DF: The dentist, his practice, and his community. 2nd Ed. Philadelphia, WB Saunders Co. 1964;Chap5:289-320.

مقدمه

بوی بد دهان عبارتست از بوی نامطبوعی که در هنگام صحبت کردن یا تنفس بعضی از افراد احساس می شود(1)، که می تواند نشانه و علامتی از اختلالات سیستمیک و یا ناشی از وجود برخی ضایعات موضعی در دهان و دندانها باشد(2). Brening وSulser (1970) اظهار می دارند این اشتباه خواهد بود که تصور کنیم هر نفس نامطبوع یا غیر طبیعی حاکی از بیماری است، نفس انسان در ساعات مختلف روز و حالت گرسنگی بطور قابل ملاحظه ای تغییر می کند و از جمله مسائلی که در کیفیت این بو تاثیر می گذارد آغاز دوران بلوغ و تغییرات هورمونی و افزایش سن است(4و3). Prinz (1968) می گوید به نظر می رسد اهمیت حفره دهان بعنوان یک منبع بوی بد هنوز یک موضوع قابل بحث است(5). در عین حال تحریک عصبی یا عاطفی ممکن است به ایجاد بوی بد دهان کمک نماید. Howe (1960) چندین حالت کلینیکی که در آنها بوی بد دهان ضمن گریزهای عاطفی اتفاق افتاده است را گزارش نموده است(6). البته بعضی از افراد از روی توهم بوی بد دهان را احساس می کنند که برای درمان آنها باید با روان شناس و پزشک نیز مشاوره نمود(7). مکانیسم پاتوفیزیولوژیکی Halitosis بخوبی شناخته نشده است و در برخی بیماران اتیولوژی آن بصورت ناشناخته باقی مانده است(6). Crohn وdrosd (1970) پیشنهاد می کنند که از اصطلاح Fetor exore برای بوهای موضعی متصاعد شده و ناشی از حالت های نامساعد دهان و حفرات خالی مربوط به آن یعنی سینوس های اطراف بینی و از کلمه Halit برای بوهای بد دهان با منشاء سیستمیک استفاده شود(2). بوی بد دهان با بوی تنفس بد تفاوت دارد. در حالت طبیعی دهان نباید بوی بد داشته باشد. بوی طبیعی دهان هرکس Human odor می باشد که نباید بد باشد(8). همانند بوی دهان کودکان که بتدریج با افزایش سن و وجود عوامل دیگر تغییر می کند(3). هدف از این تحقیق بررسی تعدادی ازعوامل ذکر شده در منابع به عنوان عامل ایجــاد بوی بد دهـان درمقـایسه با افـرادی است که فاقد آن عامل می باشند.

مواد و روشها

تعداد 120 نفر از افراد مراجعه کننــده به دانشــکده دندانپزشکی در سال 1370 به صورت تصادفی جهت انجام این تحقیق انتخاب شدند. جهت ارزیابی بهداشت دهان بیماران به گرفتن ایندکس پلاک اقدام شد. جهت سهولت در کار، افراد به گروه افراد با بهداشت خوب و بهداشت بد تقسیم شدند (افرادیکه دارای ایندکس پلاک بیشتر از 70درصدبودند در گروه بهداشت بد و افراد دارای ایندکس کمتر از آن در گروه بهداشت خوب قرار گرفتند). در خصوص وضعیت لثه ایندکس GI استفاده شد و افراد در دو گروه سالم و بیمار قرار گرفتند. افراد از نظر مصرف دخانیات بدون توجه به تعداد و میزان و دفعات کشیدن سیگار به دو گروه مصرف کننده و غیرمصرف‌کننده تقسیم شدند.

بررسی پوسیدگی و ترمیم های نامناسب از طریق معاینه کلینیکی و با استفاده از سوند انجام پذیرفت و بیماران مورد معاینه با وجود هر گونه پروتز یا عدم پروتز در جدول مربوطه ثبت گردیدند. شلوغی و بهم ریختگی دندانها و شرایط روی هم قرار گرفتن دندانها ارزیابی شد. وجود هر کدام از بیماریهای سیستمیک که می توانند در بوی بد دهان موثر باشند، حضور پری کرونیت و نیز از دست دادن دندانها همگی تحت بررسی قرار گرفتند. جنس افراد و سن هر کدام در گروههای دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم و هفتم، تنظیم گردید که در خصوص سن یکبار در جدول ساده و یکبار افراد زیر 40 سال و یا بالای 40 سال در جدول multiple مورد بررسی قرار گرفتند.

جمع آوری اطلاعات به طریق مشاهده و پرسشنامه صورت گرفت. جهت بررسی بوی بد دهان از روش Fosdisk بصورت تغییر یافته استفاده شد. معاینه کننده مانند شیمیست ها از حس بویایی خود استفاده نمود. بدین صورت که سر بیمار در مقابل و هم سطح سر معاینه کننده در فاصله 20 سانتی متری قرارگرفت و هوایی که به آرامی درموقع صحبت کردن دمیده می شد استنشاق می گردید.

این تست در ساعات 5/11ـ10صبح و 5/5 ـ 4 بعد از ظهر انجام گرفت. که 2 تا 3 ساعت پس از وعده های غذایی بود. در ضمن از کسانی معاینه بعمل می آمد که در این مدت از هیچگونه خوشبو کننده دهان، آدامس و مسواک استفاده نکرده بودند(9).

این تست دو بار یکی برای دهان و بار دیگر برای بینی استفاده شد. جهت افتراق بوی بد دهان از روش Belding استفاده شد. بدین صورت که بیمار بایستی دهان خود را بسته و هوا را از بینی خود خارج کند. اگر بوی بد منشاء دهانی داشت که کم شده و یا از بین می رفت ولی اگر شدت می یافت مشخص می شد که از سینوسها و حفرات اطراف بینی منشاء گرفته است(10) و اگر همانند بود که منشاء آن بیماریهای ریوی و گوارشی تلقی می شد. سوالات مربوطه نیز با ذکر اینکه جهت انجام تحقیق بوده و کسی بجز محقق به آن دسترسی ندارد مطرح و جوابها در پرسشنامه مربوطه درج گردیدند. جهت بررسی رابطه هر کدام از موارد از طریق محاسبه Odd’s ratio صورت گرفت.

داده ها دسته بندی شده و با استفاده از نرم افزارEPI info و با روش های جاری آماری بررسی شدند.

یافته ها

تعداد 120 نفر از مراجعین به دانشکده دندانپزشکی بطور تصادفی مورد آزمون قرار گرفتند که از این تعداد 17 نفر بعلت اینکه نتوانستند اطلاعات دقیقی از وضعیت سیستمیک خود ارائه دهند از مطالعه حذف شدند. در مجموع از میان 103 نفر باقیمانده، 34 مورد زن و 69 مورد مرد بودند. در خصوص ارزیابی بهداشتی از 47 مورد افرادیکه دارای بوی بد دهان بودند 6 مورد در گروه بهداشت خوب دهانی و مابقی در گروه بهداشت بد قرار گرفتند، در عین اینکه از 56 نفر بدون بوی دهان 32 نفر بهداشت بد دهانی داشتند(جدول 1).

جدول 1ـ وضعیت بهداشت دهان در رابطه با بوی بد دهان

بهداشت دهان

گروهها

خوب

بد

مورد

6

41

سالم

24

32

با بررسی وضعیت لثه بیماران و تقسیم آنها به دو گروه دارای یکی از انواع بیماریهای لثه ای پریودنتال و لثه سالم، رابطه معنی داری بین بوی بد دهان و یکی از انواع بیماریهای پریود نتال مشاهده گردید (000/0P<) (جدول 2).

جدول 2ـ وضعیت بیماریهای پریودنتال و بوی بد دهان


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره تحقیقی در مورد عوامل موثر در ایجاد بوی بد دهان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد