ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد حذف معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش

اختصاصی از ژیکو تحقیق در مورد حذف معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 10

 

حذف معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، باکدام هدف ؟

نظام استعدادیابی ورزش دانش آموزی تدوین شد

مدیرکل فعالیتهای ورزشی آموزش و پرورش از تدوین نظام استعدادیابی ورزش دانش آموزی خبر داد و گفت: این نظام از سال تحصیلی آینده به اجرا در می آید.

مجید کاشف در گفتگو با فارس افزود: ورزش قهرمانی باید زمینه و بنیادی داشته باشد که در آموزش و پرورش شکل می گیرد.

وی اضافه کرد: در نظام استعدادیابی ورزش دانش آموزی، برای شناسایی دانش آموزان مستعد سه مرحله طراحی شده است.

کاشف ادامه داد: مرحله اول این نظام، مدرسه است و معلم دانش آموز با مشاهده براساس معلومات و تجربیات خود، دانش آموز مستعد را شناسایی کرده و به منطقه معرفی می کند تا به کانونهای ورزشی برود.

وی افزود: در کانون ورزشی براساس آزمونهای تخصصی که از او گرفته می شود، مشخص می شود که این دانش آموز در چه رشته ورزشی، مستعد است و دانش آموز تحت پوشش آموزش دوره های مختلف چند ماهه قرار می گیرد.

مدیرکل فعالیتهای ورزشی آموزش و پرورش گفت: مرحله دوم نظام استعدادیابی ورزش دانش آموزی، انتخاب افراد برای عضویت در تیمهای ورزشی و شرکت در مسابقات است.

وی با بیان اینکه تیمهای ورزشی دانش آموزان در مسابقات استانی، کشوری و بین المللی شرکت می کنند، گفت: در این سطح استانداردهایی تدوین شده است و دانش آموزان از نظر بدنی در آزمونهای مختلف شرکت می کنند و در حقیقت این مرحله به معنی انتخاب نخبگان برای هدایت به سمت باشگاههای ورزش دانش آموزی است.

کاشف اضافه کرد: برای ورود دانش آموز به باشگاههای ورزش دانش آموزی، تعدادی آزمون مهارتی در رشته موردنظر از او گرفته می شود و در صورت دارا بودن از مهارت لازم، می تواند به باشگاه مورد نظر راه پیدا کند. در حقیقت باشگاههای ورزش دانش آموزی، زمینه ساز ورزش قهرمانی کشور است که می تواند دانش آموزان مستعدی که به این شکل به آن راه پیدا می کنند را به سطح قهرمانی برساند.

وی ادامه داد: این روند می تواند از دوره ابتدایی شروع شده و تا دوره متوسطه ادامه پیدا کند. دانش آموزان بستگی به شرایط و وضعیت فردی و خانوادگی این مسیر را در زمانهای مختلف، طی می کنند.

مدیرکل فعالیتهای ورزشی آموزش و پرورش با بیان اینکه این نظام در سال 1384 طراحی شده است، گفت: این نظام به طور آزمایشی به اجرا در آمده است و در حال طراحی استانداردهای آن هستیم تا در سال آینده تحصیلی به اجرا در آید.

وی اضافه کرد: در دوره آزمایشی این طرح، در سطح کانونی برای دانش آموزان پسر در شهرستان کرج برگزار شد که در طی آن 3 هزار و 300 دانش آموز در آزمونهای مختلف شرکت کردند و در سطح مسابقاتی که در استان اصفهان برای دانش آموزان دختر و پسر به اجرا در آمد، جمعاً 3 هزار نفر برای تدوین استانداردها مورد آزمایش قرار گرفتند.

کاشف ادامه داد: دوره آزمایشی برای سطح باشگاهی در شهر تهران و شهرستانهای تهران در مورد دانش آموزان پسر و در تابستان امسال نیز برای دانش آموزان دختر در مشهد، شهر تهران و اصفهان به اجرا در خواهد آمد.

کمبود منابع مالی، معلمان متخصص، امکانات و تجهیزات همواره موانع اصلی توسعه ورزش در مدارس بوده، بطوریکه در اکثر مدارس دو ساعت درس تربیت بدنی در هفته، ساعات تفریح و فراغت دانش اموزان به شمار می‌رفت.

با ایجاد معاونت تربیت بدنی و تندرستی در آموزش و پرورش که ‪ ۴‬سال پیش صورت گرفت، درس تربیت بدنی بعداز ‪ ۷۷‬سال، دارای برنامه مدون و مشخص شد.

قبلا، این درس به صورت سلیقه‌ای در مدارس اجرا می‌شد اما از امسال با تدوین کتاب راهنمای معلم این درس در مقطع ابتدایی به صورت نهایی و در مقاطع راهنمایی و متوسطه همچون سایر دروس کلاسه شده اجرا شد.

این مهم به اضافه توسعه فضاهای ورزشی مدارس، افزایش سرانه دانش آموزان، نیروی انسانی و گسترش کارهای تحقیقاتی و راه‌اندازی مدارس تخصصی ورزش از جمله فعالیت‌هایی است که توسط معاونت تربیت بدنی و تندرستی انجام شده است.

حال با حذف این معاونت، ظلمی درحق ورزش دانش آموزان اعمال می‌شود که شاید به راحتی نتوان آن را جبران کرد.

معاون تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش که طی ‪ ۴‬سال اخیر، اقدامات و فعالیت‌های ماندگاری در ورزش آموزشگاهها انجام داده‌است، نیاز به توجه بیشتر مسوولین و تقویت دارد.

مسوولان باید به این یقین برسند که پولی که در آموزش و پرورش هزینه می‌شود، یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است که در آینده به ثمر می‌رسد.

درس تربیت بدنی و ورزش هرچند ازسال ‪ ۱۳۰۶‬در آموزش و پرورش به رسمیت شناخته شده اما فراز و نشیب‌های بسیاری را برای دستیابی به جایگاه معاونت پشت سر گذاشته است.

این تشکیلات امروزه علاوه بر بحث تربیت بدنی و ورزش، برنامه‌ریزی برای تضمین سلامت و تندرستی بیش از ‪ ۱۷‬میلیون دانش آموز را هم برعهده داد.

یکی از فعالیت‌های مفید دراین بخش، طرح توزیع شیر رایگان در مدارس است که طی آن درسال ‪ ۸۱‬تنها یک میلیون و ‪ ۲۰۰‬هزار دانش آموز تحت پوشش شیر بودند که این آمار در سال تحصیلی ‪ ۸۳ - ۸۴‬به ‪ ۸‬میلیون رسید و قرار است در سال تحصیلی جاری به ‪ ۱۰‬میلیون و ‪ ۷۰۰‬هزار نفر یعنی دو سوم از دانش آموزان شامل محصلین ابتدایی، راهنمایی و شبانه روزی برسد.

احداث پایگاههای سلامت دانش آموزان از دیگر اقدامات صورت گرفته دراین بخش است که تاکنون ‪ ۲۲۳‬مرکز راه‌اندازی شده و ‪ ۱۱‬طرح توسعه برنامه‌های بهداشتی در مدارس اجرا شده است.

از مهمترین این طرحها تحت پوشش قرار گرفتن بیش از ‪ ۵‬میلیون و ‪۸۰۰‬ هزار دانش آموز درطرح "شناسنامه سلامت دانش آموز" است.

در بخش فضاسازی نیز تا سال ‪ ۸۳‬یعنی در طول ‪ ۷۷‬سال، ‪ ۱۱۳۰‬سالن ورزشی در آموزش وپرورش ساخته شد درصورتی که تنها درسال گذشته ‪ ۵۲۰‬سالن احداث شده است که این سالن‌ها در ساعات درس ورزش در اختیار مدارس قرار دارد و درغیر این ساعات، کانون‌های ورزشی می‌توانند از آنها استفاده کنند.

سرانه ورزش هر دانش آموز نیز از ‪ ۳۰۰‬تومان به ‪ ۵۰۰‬تومان رسانده شده که در برخی از استانها این رقم تا ‪ ۸۰۰‬تومان هم رسیده است.

هرچند نهادینه کردن ارزش و جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس یک کار فرهنگی است که با صدور بخشنامه و دستورالعمل اجرا نمی‌شود اما درصورتی که خانواده‌ها، رسانه‌های همگانی، مسوولان به ویژه مسوولان آموزش وپرورش دست به دست هم دهند، می‌توانند بسترهای لازم برای آن را فراهم کنند.

می‌بایست به گونه‌ای عمل کرد که برای همه آحاد مردم جا بیفتد که ورزش و تربیت بدنی علاوه بر ایجاد نشاط و سلامتی در افراد، عامل بسیار موثری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، روانی و جسمی فرد در حال و آینده است و تربیت بدنی مربوط به اوقات فراغت افراد نیست بلکه برخی از اوقات جدی زندگی می‌بایست به این مهم اختصاص یابد.

حال با علم براینکه رسالت درس تربیت بدنی این است که نگرش و دانش افراد را درباره ورزش عوض کند و به آن به عنوان یک ضرورت زندگی نگاه کنند نه بازی و زنگ تفریح، آیا تنزل جایگاه تشکیلاتی آن صحیح است؟

استاد دانشگاه تهران گفت: راه پیشرفت و ترقی ورزش کشور از آموزش و پرروش می‌گذرد و توجه بیشتر به این امر، داشتن نسلی سالم، توانا و بانشاط را نوید می‌دهد.

دکتر عبدالحمید احمدی در گفت و گو با ایرنا افزود: سالها است که حرف از ورزش پایه است، یعنی پشتوانه‌سازی برای ورزش و ایجاد شرایطی که نسل آینده ساز کشور از موهبت ورزش و سلامت جسم و روح بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: اما در عمل آنچه باید اتفاق بیفتد، همواره به بهانه‌های مختلف محقق نشده است و مهم‌ترین قشر جمعیتی جامعه یعنی کودکان، نوجوانان و جوانان در حساس‌ترین مقطع آموزشی، از امکان پرداختن به ورزش و تربیت بدنی محروم بوده‌اند.

احمدی گفت: به واقع ورزش و فعالیت بدنی نیاز جدی دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی است و کمبود یا نبود آن خسارات جبران ناپذیری را به نسل آینده کشور وارد می‌سازد.

وی تاکید کرد: تاسف آور است وقتی می‌شنویم که بخش قابل توجهی از مکان های آموزشی ومدارس ما فاقد کمترین امکانات و فضای لازم برای ورزش کردن هستند واین مساله به ویژه برای مدارس و مکانهای آموزش دختران فاجعه بارتر است.

احمدی گفت: در سه چهار سال اخیر و پس از مدت‌ها تلاش دلسوزانه، جایگاه ورزش در آموزش و پرورش ارتقاء یافت و با تشکیل معاونت تربیت بدنی و تندرستی، شرایطی فراهم شد تا خونی تازه در این بخش جاری شود و با جذب و جلب امکانات و اعتبارات بیشتر، تعداد قابل توجهی از دانش آموزان زیر چتر حمایتی و برنامه‌ای ورزش و تربیت بدنی قرار گیرند.

وی افزود: نگاهی به عملکرد این دوره ومقایسه آن با دوره‌های قبل به خوبی موید آن است که ارتقاء جایگاه تشکیلاتی تربیت بدنی در آموزش وپرورش در سطح معاونت وزیر چه آثار مثبتی را برای توسعه ورزش دانش آموزی در ابعاد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری داشته است.

احمدی تصریح کرد: بدیهی است که هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب راه درازی را پیش رو داریم و گامهای نخست این حرکت تازه برداشته شده است.

وی افزود: بدون شک، تاسیس فدراسیون ورزش دانش آموزی و اتصال آن به بدنه مدیریتی ورزش کشور می‌تواند نویدبخش پشتوانه‌سازی برای بخش ورزش قهرمانی نیز باشد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: افزایش قابل توجه جمعیت دانش آموزی تحت پوشش ورزش همگانی و دانش آموزان تحت پوشش کانونهای ورزشی وایجاد نظام استعدادیابی در ورزش آموزش و پرورش از جمله نکاتی است که نباید به سادگی از آنها گذشت.

احمدی افزود: انتظار می‌رود حرکت آغاز شده در ورزش آموزش و پرورش با سرعت بیشتری ادامه یابد و همه مسوولان و دست اندرکاران نیز با برداشتن موانع در جهت افزایش این سرعت، همکاری و کمک کنند.

رییس انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی در پایان اظهارداشت:

امید است با نگاه ویژه دولت و رییس جمهور محترم به ورزش دانش آموزی و توجه خاص معاونت رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی به توسعه ورزش مدارس به عنوان پشتوانه اصلی ورزش کشور، حمایت جدی تری را از برنامه‌های معاونت تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در جهت توسعه ورزش دانش آموزی و تربیت نسلی سالم، با نشاط ، پرانرژی، خلاق و کارآمد برای آینده ایران اسلامی شاهد باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اهمیت پرورش روح و سلامت جسمانی دانش‌آموزان و ایجاد نشاط و سرزندگی در میان آنان کمتر از آموزش علم نیست.

"امیررضا خادم" روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: گرچه بحث امور تربیتی برای گسترش ارزش‌ها، اصول اخلاقی و اعتقادی و کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و توجه به اوقات فراغت کودکان و نوجوانان از جایگاه خاصی برخوردار است، اما تندرستی و سلامت روح و جسم عامل موثری در کاهش مشکلات اجتماعی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بحث حذف معاونت تربیت بدنی از چارت تشکیلاتی وزارت آموزش و پرورش گفت: به‌دستور هیات رییسه مجلس قرار شد این بحث در کمیسیون تخصصی آموزش و تحقیقات مطرح و پیگیری شود.

خادم گفت: در مذاکرات اولیه که در این زمینه با دکتر "علی عباسپور تهرانی فرد" رییس کمیسیون و "اسدالله عباسی" یکی از اعضای این کمیسیون داشتم، احیای مجدد معاونت پرورشی و امورتربیتی مورد توجه بود و صحبتی از حذف معاونت تربیت بدنی و تندرستی مطرح نشد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: اما در شور اول کمیسیون تخصصی آموزش و تحقیقات، طرح احیاء معاونت امور تربیتی و حذف معاونت تربیت بدنی مطرح شد که در پایان، این کمیسیون ایجاد معاونتی با عنوان امور تربیتی، سلامت، بهداشت و تربیت بدنی را مصوب کرد.

مصوبه کمیسیون آموزش و تحقیقات در صحن علنی مجلس به شور گذاشته خواهد شد که در شور اول کلیات آن مطرح خواهد شد و در صورت تصویب، در شور دوم جزییات و چارت تشکیلاتی آن در آموزش و پرورش مورد بحث و گفت و گو قرار خواهد گرفت.

با توجه به چنین مساله‌ای، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با توجه به ارایه چنین طرحی قصد دارد در نامه‌ای رسمی به کمیسیون آموزش و تحقیقات خواستار حفظ معاونت تربیت بدنی و تندرستی شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر دو معاونت آموزشی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد و ما تاحد امکان تلاش می‌کنیم تا بدون حذف معاونت تربیت بدنی، معاونت پرورشی جدیدی ایجاد شود.

هم‌اکنون در تمامی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، ورزش و تربیت بدنی جایگاه مشخص و تعریف شده‌ای در آموزش و پرورش دارد و برای ایجاد نشاط و سلامت دانش آموزان، اقدامات مشخصی انجام می‌شود.

رییس فراکسیون ورزش مجلس ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش طرحی را به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارایه کرده است که براساس آن علاوه بر حفظ معاونت تربیت بدنی و تندرستی ، معاونت جدیدی با عنوان امور تربیتی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مجلس نمی‌تواند طرح‌های هزینه بر را بدون موافقت دولت تصویب کند، این موضوع نیازمند اجازه از سوی دولت است.

خادم افزود: ولی در مجموع، فضای موجود حاکی از حفظ معاونت تربیت بدنی و ایجاد یک معاونت جدید است .

رییس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه الزهرا(س) گفت: ورزش دانش‌آموزی پایه و اساس ورزش قهرمانی و همگانی است و در صورت حذف، ضربه مهلکی به بدنه این دو وارد خواهد شد.

"پروانه نظرعلی" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی ایرنا افزود: وجود معاونت تربیت بدنی و تندرستی آموزش و پرورش راه مناسب و کم هزینه‌ای برای شناسایی استعدادهای موجود در میان نسل جوان کشور است که با حذف آن باید کمیته‌ها و بخش‌های دیگری فعال شوند که کارایی آنها همچون کارایی این معاونت نخواهد بود.

وی ادامه داد: البته این معاونت می‌توانسته و باید فعال‌تر عمل کند که این مساله نیز با یک مدیریت عالی و برنامه ریزی مناسب قابل اجرا است.

نظرعلی گفت: مسوولان کشور که به موضوع ورزش و توسعه آن و بویژه ورزش قهرمانی و همگانی توجه خاصی دارند باید در فکر گسترش این معاونت باشند و از حذف آن بپرهیزند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر بپذیریم پیشگیری مهم‌تر و موثرتراز درمان است باید به این اصل توجه داشته باشیم که انجام فعالیت‌های ورزشی و همگانی شدن آن در جامعه موجب کاهش بسیاری از بیماریهای روحی و روانی می‌شود.

رییس فدراسیون ورزش مدارس در گفت و گو با ایرنا گفت: نه تنها افرادی که در بخش تربیت بدنی و آموزش وپرورش فعالیت دارند بلکه کارشناسان تعلیم و تربیت و پیشکسوتان امور نیز اعتقاد به ماندگاری این معاونت دارند.

رضا عموزاده خلیلی افزود: ما که ازنقطه نظر تربیت بدنی به این قضیه نگاه می‌کنیم طبیعتا ادامه بقاء آن را یک ضرورت و الزام برای تعلیم و تربیت کشور می‌دانیم و معتقدیم که می‌بایست به بخش تربیت بدنی بیش از پیش توجه شود.

وی گفت: در جلسات مختلفی که دراین زمینه با حضور کارشناسان تربیت بدنی و سایر صاحب نظران در امر تعلیم و تربیت برگزار شده، تمام آنان متفقا اعتقاد دارند که نگاه به ادامه فعالیت این معاونت صنفی، متعصبانه نیست بلکه نگاهی کارشناسانه است که با توجه به تجارب سالها کار در این بخش و با توجه به برنامه‌های موفقی که این معاونت در ‪ ۴‬سال گذشته داشته، بدست امده است.

عموزاده تاکید کرد که تربیت بدنی مشکل و مزاحتمی برای امور تربیتی ندارد و ایجاد یک ساختار تشکیلاتی به عنوان امور تربیتی و پرورشی را هم ضروری می‌داند اما این نباید به منزله کمرنگ کردن فعالیت‌های تربیت بدنی باشد.

وی درادامه به بافت جمعیتی ایران که ‪ ۷۰‬درصد آن را افراد زیر ‪ ۳۰‬سال تشکیل می‌دهند، اشاره کرد و گفت: با توجه به همه مشکلاتی که احاد جامعه با آن روبرو هستند، کشور نیاز به ساختارهایی درجامعه دارد که کار پرورشی و فرهنگی بکنند.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد حذف معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد