ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله شرح سیستم های مختلف ماشین های پژو پرشیا و پیکان

اختصاصی از ژیکو دانلود مقاله شرح سیستم های مختلف ماشین های پژو پرشیا و پیکان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله شرح سیستم های مختلف ماشین های پژو پرشیا و پیکان


دانلود مقاله شرح سیستم های مختلف ماشین های پژو پرشیا و پیکان

 

مشخصات این فایل
عنوان: شرح سیستم های مختلف ماشین های پژو پرشیا و پیکان
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 70

این مقاله درمورد شرح سیستم های مختلف ماشین های پژو پرشیا و پیکان می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله شرح سیستم های مختلف ماشین های پژو پرشیا و پیکان می خوانید :

سنسور دمای آب رادیاتور
سنسور 1220 دارای ویژگی خاصی است که بر مینای آن می تواند اطلاعات دمای آب رادیاتور را به ECU برساند . این ویژگی که از آن به عنوان «مقاومت متغیر با دما » یاد می شود دارای این خاصیت است که میزان مقاومتی که در دو سر پایه های 1و 2 ان دیده می شود با تغییر دمای بدنه آن افزایش و یا کاهش می یابد . سنسور 1220 که با دما دچار کاهش مقاومت داخلی می شود اصطلاحاً مقاومت NTC گفته می شود . این سنسور به سوکت دو پایه سبز رنگ در پژوی پرشیا در روی سر سیلندر و در کنار دلکو و در کنار فشنگی دو پایه قهوای رنگ مقاومتی آب نصب شده است که با آب در حال گردش سیستم موتور ، در تماس مستقیم است . همزمان با گرم شدن مقدار مقاومت دیده شده برروی پایه های 1و2 این سنسور و متعاقب آن برروی پایه 13 ECU  کاهش می یابد . پس مقاومت داخلی این سنسور به نوعی می تواند بیان کننده دمای آب موتور باشد .
وظیفه این سنسور رسانیدن اطلاعات دمای آب رادیاتور به ECU است لذا زمان تحریک رله قطع کن کولر و متعاقب آن قطع کلاچ کولر در دمای 107 درجه سانتیگراد را از این سنسور به ECU خبر می دهد .
با فشردن کلید کولر پایه ECU برق دار می شود. پاسخ ECU به این عمل برق دار نمودن پایه 9 خود است که موجب روشن شدن کولر می شود . وقتی دمای آب رادیاتور به حد آستانه رسید ECU با بدنه کردن پایه 24 خود رله قطع کن کولر را تحریک کرده و برق کلاچ کولر را قطع می کند .گسترده تغییرات مقاومت این سنسور بین حدود 150 اهم تا 4 کیلو اهم است .
پمپ بنزین برقی
پرشیا پمپ مکانیکی نداشته لذا پمپ برقی آن همانند پژو 405 دیگر پمپ کمکی نبوده اما باز هم برقی است . هدف از قرار داد پمپ بنزین در پرشیا تامین فشار سوخت در لوله مشترکی است که سوخت پشت انژکتورها را تامین می کند . فشار داخل این لوله که توسط یک رگلاتور تنظیم می شود باید همیشه 5،2 تا 3 بار باشد . با باز کردن سوئیچ  پمپ برقی به مدت 3 تا 5 ثانیه برای شارژ این لوله کار می کند و سپس خاموش می شود .با روشن شدن خودرو پمپ به صورت دائم روشن خواهد بود. پمپ برقی در پرشیا د رخارج از باک قرا رگرفت است . محل قرار گیری فیوز پمپ برقی در جعبه سیاه رنگ داخل اتاق موتور سمت کمک فنر شاگرد است .

کانکتور عیب یابی سیستم
این کانکتور سبز رنگ دو راهه که در داخل اتاق موتور در کنار کمک فنر سمت شاگرد آویزان است در واقع راه ارتبا    
طی دستگاههای عیب یابی سیستم با سیستم برق پژو است . با متصل نمودن این کانکتور مخصوص عیب یابی سیستم به دستگاه Diag 2000 (یک میکرو کامپیوتر کوچک دستی که می تواند با ECU ارتباط برقرار نماید .) براحتی می توان معایب این سیستم را به صورت تمام اتوماتیک مشخص و رفع عیب نمود . این کانکتور که در واقع یک پورت سریال ECU است به کمک پروتکل خاص تعریف شده برای آن می تواند ضمن تبادل اطلاعات بادستگاه Diag 2000 ، سیستم را به کمک ECU عیب یابی کرده و شرایط فعلی موتور را برای نمایش در اختیار دستگاه عیب یاب قراردهد .
ارتباط برق ECU با سنسورها و فرمان – برها :
سوئیچ – بسته :
هنگامی که سوئیچ بسته است طبق نقشه ، برق ضمن عبور از جعبه تقسیم کالسکه ای به پایه شماره 2 سوکت رله دوبل رسیده و از آنا برروی پایه شماره 4 ECU منتقل می شود . پس در زمان سوئیچ – بسته ، فقط پایه 4 ECU برق دار است . در این حالت هیچ یک از رله های موجود در رله موجود در رله دوبل تحریک نمی شوند .
سوئیچ – باز :
با باز کردن سوئیچ ،‌فرمان هایی از پایه های ECU صادر شده و برق به چند پایه از ان می رسد :
با باز کردن سوئیچ اولین برق به پایه 1 سنسور سرعت خودرو می رسد . دومین برق به پایه 23 ECU می رسد . با رسیدن این برق به پایه 23 ، بافاصله ECU ضمن بدنه کردن این پایه پایه شماره 4 خود را نیز بدنه می کند. در نتیجه به ترتیب رله های اول و دوم موجود می رسد . با تحریک شدن رله اول ، برق به سر : انژکتورها ، کویل دوبل ، گرمکن و پمپ برقی از پایه های 13 و 31 و 14 خارج می شود که البته برق خروجی پایه شماره 14 ECU 5 ولت است . پایه 6 ECU نیز بدنه شده تا چراغ عیب یاب روشن شود .
این وضعیت ناپایدار است . ECU همواره سنسور دور موتور را زیر نظر دارد و بسیاری از دستورات خروجی خود را بر مبنای ارسال پالس از جانب سنسور هماهنگ می کند . اگر 3 تا 5 ثانیه پس از باز کردن سوئیچ ، خودرو روشن نشود (پالسی از جانب سنسور دور موتور نرسد). ECU پایه 23 خود را برق دار کرده و رله اول از تحریک می افتد لذا برق انژکتور ها ، کویل دوبل ،گرمکن و پمپ برقی قطعمی شود . بقیه حالات به قوت خود باقی می مانند .
وجود این فرایند 3 تا 5 ثانیه ای به دو دلیل است : اول شارژ لوله پشت انژکتورها ، تا فشار لازم برای پاشش سوخت وجود داشته باشد . دلیل دوم فعال شدن گرمکن هوزینگ دریچه گاز برای گرم نمودن نسبی و رفع یخ زدگی های احتمالی مسیر هوای دور آرام .

خودرو – روشن :
بااستارت زدن و گردش فلایویل (روشن کردن خودرو) ،سنسور دور موتور شروع به ارسال پالس کرده و روشن بودن خودرو را اعلام می کند . در این حالت علاوه بر رله دوم که از زمان سوئیچ – باز در حالت تحریک بود ،رله اول نیز دوباره تحریک شده و برق به انژکتور ها ، کویل دوبل ،گرمکن و پمپ برقی می رسد . پایه شماره 6 ECU برق دارد شده و چراغ عیب یاب تا وقوع اولین عیب خاموش می شود. پالس های ارسالی از جانب سنسور دور موتور پس از انجام محاسبات از پایه شماره 5 خارج شده و دور موتور بر روی دور سنج نشان داده می شود . با توجه به نقطه مرگ بالا که از جانب سنسور دور موتور اعلام می شود و نیز سرعت خودرو که از جانب سنسور سرعت خودرو اعلام می شود ، پایه های 1 و 19 ECU به صورت پالسی بدنه شده و شمعها جرقه می زنند . ECU با توجه به شرایط محیطی اعلام شده از جانب کلیه سنسور های شش گانه پرشیا در مورد زمان و مدت پاشش سوخت تصمیم گرفته و به صورت پالس هایی که دیوتی سایکل آن متغیر است پایه 18خود را بدنه کرده و به انژکتور ها فرمان پاشش می دهد .در دور ارام با توجه به شرایط محیطی ، استپ موتور ،سوزن خود را به میزان لازم عقب می کشد تا خودرو روشن شده و دود نکند. هنگامی که کو.لر را می زنیم . سوزان این موتور کمی به عقب تر آمده تا مقداری گاز زیاد شود و ضربه حاصل از کولر گیری خودرو جبران شود . استپ موتور کار ساسات را نیز انجام می دهد . در هنگامی که خودرو سرد است سوزن آن طوری تنظیم می شود که خودرو با اولین استارت روشن شود.
روش کربن گیری سر سیلندر و پیستونها و رینگها و سوپاپها
وجود کربن و رسوبات درمحفظه احتراق سرسیلندر و دیگر قسمتها که در اثر روغن سوزی موتور و احتراق ناقص سوخت به وجود می آید باعث کاهش حجم محفظه احتراق گردیده و در نتیجه قدرت موتور کاهش می یابد البته احتراق ناقص سوخت در محفظه احتراق ممکن است ناشی از مخلوط نشدن نسبت صحیح هوا و بنزین (کارباتور تنظیم نباشد) بوجود آمده و یا سیستم جرقه دارای اشکالی باشد .
کربن(دوده)ورسوبات علاوه بر محفظه احتراق در روی سر پیستونها و سر سوپاپها و ساق سوپاپها و سر شمع ها و روی رینگهای پیستن نیز بوجود می آید که عمل کربن گیری لازم است روی آنهانیز انجام گیردهر چند به علت پیشرفت صنعت در موتورهای جدید کمتر احتیاج به کربن گیری است مگر در مواقع تعمیر اساسی موتور یا موقعی که سر سیلندر را پیاده نمودیم و یا زمانی که موتور بد کار می کند و سیستم سوخت رسانی و سیستم جرقه سالم باشد احتیاج به کربن گیری می باشد .
اگر پیستونها و دیگر قطعات موتور را باز نمودیم و قرار باشد که همین پیستونها را مجدداً استفاده کنیم ، آنها را روی میز کار قرار داده و بوسیله یک تیغه فلزی نرم سر پیستونها را تمیز نمائید در سرپیستونهای آلومنیومی زیاد فشار نیاورید و از تیغه برنده که باعث تراش سر پیستونها شود استفاده نکنید همچنین لازم است روی رینگ ها و شیارهای پیستون پیستون که رینگ های جدید این امکان وجود دارد که در اثر وجود کربن در شیار رینگ پیستون و افزایش قطر رینگ ها ، پیستون در داخل سیلندر فیت (سوار) نشود ولی اگر سر سیلندر را پیاده کردیم پیستونها را باز نکردیک ونخواهیم عمل کربن گیری در سر پیستونها راانجام دهیم برخلاف حالتی که پیستون پیاده باشد احتیاج به دقت بیشتری است و نباید هیچ ذره ای از کربن به داخل سیلندر بریزند چون باعث خراشیدگی جداره سیلندر و خرابی رینگ و یستون می گردد . همچنین اگر در داخل مجاری (حفره ) آب بریزد ممکن است به واتر پمپ نیز آسیب برساند.
برای کربن گیری روی پیستونها ابتدا میل لنگ را بگردانید به طوری که دو پیستون در مرگ بالا (بالاترین حد) قرار گیرند و سپس  نایلون را طوری روی سیلندر قرار دهید غیر از پیستون مورد نظر را بوسیله گریس مسدود نمائید تا در اثر کربن گیری، کربن در فاصله بین پیستون و سیلندر به داخل سیلندر نریزد و سپس کاردک روی پیستون را از کربن (دوده ) و یا رسوبات دیگر پاک کنید و البته توجه داشته باشیدکه چون جنس آلومنیوم نرم است از کاردک های تیز (برنده ) استفاده نشود که باعث خراشیدگی سر پیستون شود پس از کربن گیری کربن را از روی پیستون به طور کامل پاک کنید و همچنین گریس بین پیستون و سیلندر را نیز پاک نمائید .
عملیات بالا را برای بقیه پیستون ها که در مرگ بالا قرار می گیرند انجام دهید .

طریقه فیلر گیری سوپاپها
تنظیم درست فاصله سوپاها در کارکرد اتومبیل بسیار مهم بوده و زمان باز شدن و مقدار (زاویه) باز بودن سوپاپها در قدرت و راندمان موتور موثر می باشد و می تواند مصرف سوخت را افزایش و یا کاهش دهد .
1-    تنظیم دقیق فاصله سوپاپها که به فیلر گیری سوپاپ معروف است بوسیله یک سری تیغه های فلزی بنام فیلتر انجام می گیرد و باقرار دادن فیلر بین انگشتی (اسبک) و لنتهای ساق سوپاپ تعیین می گردد . فیلر گیری سوپاپ در زمانی انجام می گیرد که سوپاپ ها بسته باشند و تایپت روی قسمت برامده بادامک نباشد و از روی برآمدگی رد شده باشد .
برای فیلر گیری سوپاپها و اینکه هر سوپاپ را در زمان درست فیلر گیری شود و حداقل ممکن از گردش میل لنگ برای فیلر گیری استفاده گردد به دو طریق می توان انجام داد . توجه داشته باشید که ترتیب فیلر گیری سیلندر استفاد گردد به دو طریق می توان انجام داد .
توجه داشته باشید که ترتیب فیلر گیری سیلندر با توجه به این ترتیب قرار گرفتن سوپاپها در سر سیلندر آلومینیومی (جوانان) و در سرسیلندر چدنی متفاوت است فرق دارد . همانطوریکه میدانیم هر نوع موتور دارای 8 سوپاپ می باشند و زمانی سوپاپ کاملاً باز می شود که تایت روی بالاترین قسمت برآمدگی بادامک قرار گیرد و انگشتی (اسبک) سوپاپ را به طرف پایین فشاردهد .
2-    قالپاق سوپاپ را برداشته و بوسیله آچار بوکس ، پیچ پولی میل لنگ در جهت حرکت عقربه ساعت برگردانید (بوسیله تسمه پروانه نیز می توان میل لنگ را گردانید ).
3-     ترتیب فیلر گیری سوپاپ هابا سر سیلندر چدنی در موقعی که سر سیلندر گرم است .
در موقعی که سوپاپ دود 8 باز شد                سوپاپ دود 1 را فیلر بگیرید
 :          :               گاز 6 :   :                     :         گاز 3          :  :
                           دود4                                    دود 5
                      گاز 7                                  گاز 2
                     دود 1                                 گاز   5
                     گاز 3                                 گاز 6
                     دود 5                                دود 4
                     گاز 2                               گاز 7
(یعنی مجموع دو عدد 9 باشد )
4-    ترتیب فیلر گیری سوپاپ ها با سر سیلندر آلومنیومی در موقعی که سر سیلندر گرم است .
در موقعی که سوپاپ دود 8 باز شد              سوپاپ دود 1 را فیلر بگیرید
                           گاز 5                                 گاز 4
                            دود 3                               دود 6
                           گاز 7                               گاز 2
                          دود1                                دود8
                          گاز 4                                گاز 5
                          دود 6                              دود 3
                         گاز 2                              گاز 7
(یعنی مجموع دو عدد 9 باشد)
5-    طریقه دیگر فیلر گیری که به قیچی سوپاپها معروف است به این صورت می باشد که با توجه با اینکه پیستون سیلندر 1 و 4 و همچنین پیستون سیلندر 2 و 3 با هم پائین و بالا می روند ولی کار آنها با هم فرق دارد مثلاً اگر پیستون سیلندر 1 در اول زمان تنفس باشد ولی پیستون سیلندر 4 در اول زمان انفجار است لذا با توجه به باز و بسته شدن سوپاپها می توان زمان آن سیلندر را تشخیص داد
برای فیلر گیری وضعیت سوپاپها سیلندر 4 را نگاه کنید و میل لنگ را انقدر بگردانید تا سوپاپ دود باز شود و موقعی که سوپاپ دود می خواهد بسته شود و سوپاپ گاز (هوا) باز گردد دیگر میل لنگ را حرکت ندهید که به این حالت انگشتی سوپاپ قیچی سوپاپ می گویند در این حالت می توان هر دو سوپاپ های سیلندر 1 را فیلر گیری نموده ضمناً در این حالت سوپاپهای سیلندر 1 آزاد هستند .و هیچگونه فشاری روی آنها نیست چون سیلندر 1 در اول زمان انفجار می باشد به همین ترتیب سوپاپهای سیلندر 1 را در حالت قیچی قرار دهید و سوپاپها (گاز و دود ) سیلندر 4 را فیلر گیری نمائید و بعد روی سیلندر های 2 و 3 عملیات بالارا تکرار نمائید .
6-فیلر گیری سوپاپها در موقعی انجام می گیرد که موتور داغ باشد یعنی بعد از حرکت اتومبیل و قبل از سردشدن موتور انجام گیرد ولی اگر موتور خنک شود فیلر 002/0 اینچ بزرگتر از دستورالعمل انتخاب شود .
6-    با استفاده از آچار پیچ گوشتی و آچار رینگی (یا آچار تخت ) مهره قفل کننده پیچ روی انگشتی را شل کنید سپس تیغه فیلر با اندازه لازم را بین انگشتی و انتهای ساق سوپاپ قرار دهید اگر فیلر بین آنها قرار نمی گیرد پیچ تنظیم را بوسیله پیچ گوشتی کمی شل نمائید و سپس فیلر را مجدداً بین آنها قرار دهید و بوسیله پیچ گوشتی پیچ تنظیم را به طور آهسته سفت نمائید به طوریکه با حرکت دادن فیلر بین سوپاپ و انگشتی ، فیلر نه سفت و نه شل حرکت کند و تماس کافی داشته باشد در این حالت بوسیله پیچ گوشتی پیچ تنظیم را نگهدارید و بوسیله آچار رینگی یا تخت مهره قفلی را سفت کنید و مجدداً جهت اطمینان بیشتر از فیلر گیری ، فیلر بین سوپاپ و انگشتی قرار دهید و اگر در موقع سفت کردن مهره قفلی پیچ تنظیم حرکت کند فاصله سوپاپ نیز تغییر می کند و دوباره باید فیلر گیری انجام دهیم .

طریقه رگلاژ ترمز دستی
در اتومبیلهای پیکان در قسمت چرخ عقب سمت شاگرد یک پیچ و مهره به کابلهای بسته شده است که در زمان رگلاژ مهره را سه یا چهار دور شل نمائید و سپس خود پیچ را سفت کنید تاکابل ها کشیده شده و ترمز دستی رگلاژ شود و دوباره در همان حال مهره را سفت نمائید .
طریقه رگلاژ کردن لنت های ترمز (گرفتن خلاصی )
لنت های ترمز در اثر کار کرد تدریجاً سائیده شده و از ضخامت آنها کاسته می شود و در نتیجه لنتها از کاسه چرخها فاصله پیدا می کند . به این معنی هنگامی که راننده ترمز می کند پدال ترمز در قسمت پائین تر از حد معمول خود عمل می کند و راننده را از معیوب بودن سیستم ترمز آگاه می سازد در این موقع لازم ست که باید لنتها را رگلاژ کرده و فاصله آنها را با کاسه چرخها تنظیم نمود .
اما قبل از رگلاژ نمودن لنتها باید به چندنکته کلی زیر توجه نمود .
1-    پیچ رگلاژ در اتومبیلها به صورت های مختلف عمل می کنند بعضی پیچها در زمان شل کردن عمل رگلاژ را انجام می دهد و بعضی ها در زمان سفت کردن پیچ این عمل را انجام می دهند یعنی چپ گرد و راست گرد هستند بعضی ها نیز مثل بنز ده تن در خارج  از طبق بوده و روی بادامک ترمز ها قرار دارد و با سفت کردن پیچ به راحتی می توان لنت ها را رگلاژ نمود .
2-     چرخهائیکه دارای دیسک هستند احتیاج به رگلاژ ندارند و در مواقع بازرسی دو میلیمتر از لنتها باقیمانده باید انها را عوض نمود و اگر چرخها کاسهای باشند باید هر چهار چرخ  با هم رگلاژ (تنظیم) شوند در بعضی از اتومبیلها مانند هیلمن فقط چرخهای چون کاسهای بوده و پیچ رگلاژ نیز وجود دارد هر دو چرخ عقب آنها با هم تنظیم شوند .
3-     طریقه صحیح جک زدن برای رگلاژ چرخها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به این صورت عمل می شود که فرضاً اگر به چرخ جلوی سمت راننده جک بزنید در طرف عقب اتومبیل به چرخ سمت شاگرد حتماً سنگ یا تخته گذاشته شود . و همچنین اگر در سمت جلو به چرخ طرف شاگرد جک زده شد در قسمت عقب به چرخ سمت راننده برای جلوگیری از سر خوردن اتومبیل یا تخته مثلثی شکل به اصطلاح (دنده پنج) نامیده می شود در زیر چرخها قرار دهید .
4-     برای رگلاژ لنت ترمزها لازم است که زیر چرخها به نوبت جک زده شودبه طوریکه چرخ از زمین بلند شده یک سانتی متر فاصله داشته باشد که در این حالت ترمز دستی نیز باید آزاد شود .
5-     ابتدا لازم است که پیچ رگلاژ راسفت کرده تا لنتها از هم باز شوند و به کاسه چرخ به چسبند اگر چرخ را بگردانیم چرخ سفت بوده و امکان گردش نداشته باشد .
6-     برای تنظیم نمودن لنت پیچ رگلاژ را که قبلاً سفت کرده بودیم به تدریج با شل کردن پیچ ،چرخ را نیز به آرامی می گردانیم تا چرخ آزاد شده و صدای سایش لنت با کاسه چرخ شنیده شود . پیچ را یک مقدار دیگر شل نموده به طوریکه صدای سایش لنت با کاسه چرخ کم شود و دوباره پیچ را شل تر کرده و به محض اینکه صدای سایش لنت می خواهد قطع شود عمل رگلاژ لنت تمام شد ه است که به ترتیب یکا یک چرخها را طبق فرومول فوق رگلاژ نمود .

طریقه تنظیم کاربراتور
اول طریقه تنظیم کاربراتورهای شیری ، لازمست که موتور کمی گرم شده باشد .
برای تنظیم کابراتور های شیری چهار عمل انجام می دهیم .
1-    پیچ تنظیم ژیگلور را در پایین ترین قسمت کاربراتور توسط پیچ گوشتی سفت می نمائیم یعنی ژیگلور کاملاً به طرف بالا رفته و سوزن در داخل آن قرار می گیرد چون سوزن ثابت است و ژیگلور متحرک
اگر در این لحظه موتور را روشن نمائیم ، روشن نخواهد شد چون شیربنزین بسته است .
2-پیچ تنظیم هوای روی دریچه گاز را کاملاً سفت نموده تا دریچه مقداری باز شود .
3-برای تنظیم کاربراتور با توجه به سوزن و ژیگلور اگر عوض شده و نو باشند به اندازه 5/2 (دو و نیم ) دور پیچ تنظیم ژیگلور را که قبلاً بسته شل می کنیم .
اگر سوزن و ژیگلور قبلی خود بوده و مقداری کار کرده هستند ژیگلور را به اندازه یک و نیم دور باز می کنیم و سپس موتور را روشن کرده که مسلماً پر دور کار خواهد کرد چون دریچه گاز بیشترباز شده است .
4- در خاتمه پیچ تنظیم هوای روی دریچه گاز را آرام آرام شل می کنیم و به لرزش موتور توجه نموده که در اثر شل کردن پیچ لحظه ای می رسد که موتور آرام کار کرده و بدون لرزش باشد که در این موقع کاربراتور تنظیم شده است .
طریقه تنظیم کاربراتور های اتوماتیک پیکان
باز چهار عمل برای تنظیم آن به کار برده می شود اینجا نیز موتور باید کمی کار کرده و گرم باشد .
1-    چون در کاربراتور های اتوماتیک ژیگلور ثابت و سوزن متحرک است لذا برای تنظیم آن اول با باز کردن دامپرکاربراتور ، توسط آچار مخصوص آلن مغزی شش گوش سوزن را کاملاً بسته یعنی به طرف پائین برده تا کاملاً در ژیگلور جای بگیرد .
2-     پیچ تنظیم هوای روی دریچه گاز را کاملاً سفت کرده تا دریچه مقداری باز شود .
3-     پیچ تنظیم آن اگر سوزن و ژیگلور کهنه و قبلی باشد به اندازه یک و نیم دور و اگر نو باشد باه اندازه دو و نیم دور سوزن را باز می کنیم و موتور را روشن می کنیم .
4-     در اخرین قسمت با شل کردن پیچ تنظیم هوای کاربراتور موتور را بدون لرزش تنظیم می نمائیم .
و در اخرین قسمت کاربراتور  می توان عللزیادی مصرف بنزین را مطرح نمود .
1-    کثیفی هوا کش
2-     گشادی ژیگلور
3-     کثیف بودن شمع ها
4-     استفاده بیش از حد ساسات
5-     نامیزانی موتور

طریقه ترتیب وایر چینی
طریقه ترتیب وایر چینی اتومبیلهای چهار سیلندر باید توجه داشت که ترتیب احتراق (انفجار) موتورها با هم فرق دارند ولی اکثریت ترتیب احتراق موتورها یک ،‌سه ،چهار ، دو می باشد یعنی اول شمع یک جرقه می زند بعداً شمع سه ، بعداً چهار و در خاتمه شمع دو به ترتیب جرقه می زنند و جهت گردش چکش برق نیز در موتورها متفاوت است در بعضی از موتورها جهت گردش چکش برق مخالف عقربه ساعت و در برخی دیگر از موتورها جهت گردش چکش برق موافق عقربه های ساعت می گردند . اثبات و تفهیم این مسئله امری است بسیارساده یعنی با برداشتن درب دلکو و زدن تک استارت جهت گردش چکش برق مشخص می شود .
ترتیب احتراق موتورها عمداً بر روی قالپاق سوپاپها حک شد است و یا در صورت وجود کاتالوگ کارخانه مسلماً می توان آن را پیدا کرد ، اما گاهی با یک موتور ناآشنا برخورد می کنیم که با یک روش ساده می توان به ترتیب احتراق آن پی برد و ان بدین ترتیب است که ابتدا با گردانیدن میل لنگ از سیلندر یکم کمپرس گرفته می شود و سپس بقیه شمعها را از سرسیلندر با باز کرده و به جای آنها کهنه یا چوب پنبه قرار داده شود و حالا با دامه گردانیدن میل لنگ در اثر تراکم یا کمپرس پیستون ، یکی از کهنه ها با چوب پنبه ها به بیرون پرتاب خواهد شد که این پیستون همان سیلندری خواهد بود بعد از سیلندر یکم نوبت آن بوده و احتراق خواهد و شماره سیلندر را یاداشت نموده و با ادامه گردانیدن میل لنگ و پرتاب شدن کهنه با چوب پنبه ها بیرون ترتیب احتراق مشخص می شود که انها را می توان یاداشت نمود و طبق یاداشت ، یک موتور چهار سیلندر را می توان به طریقه فوق و به طور صحیح وایرچینی کرد .
در موتورهای شش و یا هشت سیلندر نیز ترتیب پیدا کرد نوبت احتراق پیستونها به همین طریق می باشد.
آموزش ترتیب احتراق یک موتور چهار سیلندر مانند پیکان یا هیلمن ترتیب احتراق 2-4-3-1
جهت گردش چکش برق – مخالف عقربه های ساعت .
اول از شمع یک کمپرس گرفته می شود و یا در صورت باز بودن قالپاق سوپاپها می توان از حالت قیچی سوپاپهای سیلندر چهارم استفاده کرد و بعد از مطمئن شدن از حالت تراکم سیلندر اول چکش برق ترمینال درب دلکو توجه می کنیم چکش برق زیر هر کدام از ترمینالهای درب دلکو قرار گرفته باشد مربوط به شمع یک خواهد بود یعنی یک سر وایر به درب دلکو و سر دیگر آن در سرشمع یک قرار می گیرد و بعد از شمع یک نوبت شمع سه می باشد که با توجه به جهت حرکت چکش برق و ترتیب احتراق موتور ترمینال بغلی درب دلکو را توسط وایر به شمع سه وصل می نمائیم . سپس به شمع چهار و در خاتمه به شمع دو .
 
تذکر :
در موتورهای که جهت چکش برق موافق عقربه ساعت باشد به این صورت عمل می شود که ابتدا از سیلندر اول کمپرس گرفته می شود و وایر آن را با توجه به جهت گردش چکش برق و ترمینال درب دلکو د رمحل خود قرار می دهیم و ترمینال بغلی دلکو در جهت موافق عقربه ساعت توسط وایربه شمع سه و سپس به شمع چهار و در آخر سر به شمع دو وصل می نمائیم .
بازدیدهای ماشین در زمانهای مختلف
بازدیدهای هفتگی یا هر 400 کیلومتر
1-    سطح آب رادیاتور را باز کردن درب رادیاتور بازدید نمایید . در صورت کمبود آب به رادیاتور اضافه شود و علل کمبود آب بررسی و رفع عیب گردد .
2-     بوسیله گیچ روغن ، روغن موتور را بازدید کنید و در صورتی که مقدار روغن کمتر از خط بالایی (کلمه H یعنی پر) باشد از طریق درب قالپاق سوپاپ روغن اضافه کنید و علل کمبود روغن بررسی و رفع عیب گردد .
3-     مخزن روغن ترمز رابازدید کرده و در صورت کمبود ، روغن ترمز در مخزن بریزید و بطوریکه سطح روغن ترمز حدود 12 میلی متر پایین تر از درب مخزن و علل کمبود روغن ترمز را در سیستم ترمز بررسی و رفع عیب نمائید .
4-     مخزن روغن کلاج (مخزن کوچکتر مربوط به کلاچ است ) بازدید نموده و در صورت کمبود روغن از نوع روغن ترمز به مخزن کلاچ اضافه نمایید و علل کمبود آن بررسی و رفع عیب گردد .
5-     کیسه آب شیشه شوی را بازدید نموده و در صورت کمبود آب ، آب تمیز در داخل کیسه بریزید .
6-     وضعیت تسمه پروانه از نظر سالم بودن و شل نبودن بررسی نمائید در صورت فرسوده بودن آن عوض کرده و در صورت شل بودن با عقب کشیدن آلترناتور (دینام ) تسمه را سفت نمائید .
بازدید های سه ماهه یا هر 4800 کیلومتر
علاوه بر موارد ذکر شده قبلی قسمتهای زیر نیز بازدید شود .
1-    باز کردن شمع ها و تمیز نمودن آنها و تنظیم فاصله دهانه شمع و در صورت لزوم تعویض انها .
2-     بایدید دهانه پلاتین ها در صورت خال داشتن بوسیله سمباده نرم و تمیز نموده و در صورت لزوم پلاتین را تعویض نمایید .
3-     تنظیم دور آرام موتور بوسیله پیچتنظیم دور ارام در صورت لزوم .
4-     روغنکاری و گریسکاری قطعاتی که به آن احتیاج دارد .
5-    بازدید واسکازین جعبه فرمان با درآوردن پلاک سطح روغن جعبه دنده فرمان را بازدید نموده در صورت کمبود واسکازین به ان اضافه نمائید .
6-     بازدید واسکازین دیفرانسیل و گیربکس ، در صورت کمبود واسکازین در داخل دیفرانسیل و گیربکس بریزید .
7-    روغنکاری و گریسکاری لولا و قفل دربهای اتومبیل
8-     روغنکاری بلبرینگ عقب دینام
9-    تعویض فیلتر روغن در هر 6000 کیلومتر که سعی نموده از فیلتر مرغوب استاندارد استفاده نمائید . در غیر این صورت فیلتر را زودتر تعویض نمائید.
....

بخشی از فهرست مطالب مقاله شرح سیستم های مختلف ماشین های پژو پرشیا و پیکان

سیستم مداری شیشه بالابرهای درب عقب پژو پرشیا
تشریح عملکرد سیستم :
سیستم مداری قفل مرکزی
تشریح عملکرد سیستم :
عیب یابی سیستم :
سیستم مداری فن GLX
تشریح عملکرد سیستم :
مراحل کارکرد یونیت فن ها :
1-    دور تند – خودرو روشن :
2-    قطع کولر – خودرو روشن :
3-    روشن شدن چراغ STOP – خودرو روشن :
4-    دور کند – خودرو خاموش :
خاصیت هیسترزیس پاپس ماند :
هواگیری سیستم حلقه – بسته گردش آب :
ارتباط سیستم کنترل یونیت فن ها با سیستم کولر :
عیب یابی سیستم :
فن ها در دور کند کار نمی افتند :
فقط فن سمت راننده در دور تند می چرخد :
فقط فن سمت شاگرد در دور تند می چرخد :
فن ها در دور تند کار نمی افتند :
تشریح عملکرد سیستم :
عیب یابی سیستم :
آینه های برقی خودرو کار نمی کنند :
تشریح عملکرد سیستم :
واحد کنترل الکترونیکی یا ECU :
رله دوبل یا Double Relay :
انژکتورها :
سنسور سرعت خودرو
سنسور دور موتور
استپ موتور
سنسور موقعیت دریچه گاز
سنسور فشار هوای ورودی
سنسور دمای هوای ورودی
کویل دوبل
چراغ اخطار و دور سنج
گرمکن هوزینگ دریچه گاز
سنسور دمای آب رادیاتور
پمپ بنزین برقی
کانکتور عیب یابی سیستم
ارتباط برق ECU با سنسورها و فرمان – برها :
طریقه فیلر گیری سوپاپها
طریقه رگلاژ ترمز دستی
طریقه تنظیم کاربراتور
طریقه تنظیم کاربراتور های اتوماتیک پیکان
طریقه ترتیب وایر چینی
بازدیدهای هفتگی یا هر 400 کیلومتر
بازدید های سه ماهه یا هر 4800 کیلومتر
بازدید های شش ماهه یا هر 9600 کیلومتر
بازدید های سالیانه
اطلاعات کلی موتور های اتومبیل پیکان
موتورهای غیر تخت معروف به دو لوکس
عیب یابی موتور پیکان –
موتور تولید صدای مکانیکی اضافی می نماید .
موتور جوش می آورد و تنها در این حالت است که رادیاتور آب کم می کند .
عیب یابی سیستم ترمز پیکان

           

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله شرح سیستم های مختلف ماشین های پژو پرشیا و پیکان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد