ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله انواع بلبرینگ ها و کاربرد آن ها

اختصاصی از ژیکو دانلود مقاله انواع بلبرینگ ها و کاربرد آن ها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله انواع بلبرینگ ها و کاربرد آن ها


دانلود مقاله انواع بلبرینگ ها و کاربرد آن ها

 

مشخصات این فایل
عنوان: انواع بلبرینگ ها و کاربرد آن ها
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 50

این مقاله درمورد انواع بلبرینگ ها و کاربرد آن ها می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله انواع بلبرینگ ها و کاربرد آن ها می خوانید :

بلبرینگ های کف گرد
بلبرینگ های کف گرد با سطح شیار دار
این بلبرینگ ها در انواع یک طرفه ارائه شده اند. بلبرینگهای کف گرد یک طرفه شکل 47 از دو عدد واشرشیار دار و یک دست ساچمه به همراه قفسه تشکیل شده است . تحت بار محوری و شرایط مناسب غلتش ساچمه ها توسط لبه های شیارها مهار       می شوند . توان مهار نمودن ساچمه ها توسط لبه ها در وضعیتی که نیروی گریز از مرکز ناشی از سرعت بالای دوران بر ساچمه ها وارد شود و همچنین نیروی محوری کم باشد به میزان نامطلوبی کاهش خواهد یافت .بلبرینگهای کف گرد دو طرفه جهت تحمل بارهای محوری با جهات متغیر به کار می روند شکل 48 . این بلبرینگ دو واشر جهت نصب در نشیمنگاه بیرینگ دو دست ساچمه به همراه قفسه و یک واشر میانی نصب روی شفت دارد .

طرحهای برتر امروزی را با واشرهای نشیمنگاه با سطح تکیه گاه تخت می سازند. البته نمونه های یک طرفه بلبرینگهای کف گرد با سطح تکیه گاه کروی شکل نیز ساخته شده اند که به همراه واشر تکیه گاه اضافی ارائه می شوند شکل 49.
این نوع بلبرینگ می تواند خود را اشکالات موقعیتی ناشی از گونیا نبودن سطح نشیمنگاه بیرینگ تطبیق دهد البته این قابلیت در صورت که شفت لنگی داشته باشد باعث بروز مشکل خواهد شد زیرا باعث بروز اصطکاک اضافی در سطح کروی تکیه گاه خواهد شد .
در سایزهای کوچک و متوسط بلبیرینگهای کف گرد معمولی ، قفسه پرسکاری شده از ورق فولادی به کار می رود. انواع بزرگتر ، قفسه ماشینکاری شده از جنس فولاد یا برنج دارند . بلبرینگهای کف گرد جهت تحمل بارهای محوری طراحی شده اند .آنها در مورادی که بار محوری بسیار بیشتر از حد تحمل بیرینگهای شعاعی باشد به کار  می روند . آنها مهار محوری شفت را کاملاً تضمین می نمایند .

بلبرینگهای کف گرد باتماس زاویه ای
این نوع بلبرینگ ها نیز در انواع یک طرفه و دو طرفه طراحی شده اند شکلهای 50و51 .آنهادر محور کارگیر ماشینهای ابزار که نیازمند یک مهار کننده صلب محوری می باشند به کار می روند . به دلیل کاربرد آنها در ساخت ماشین ابزار هر دو نوع یک طرفه و دو طرفه فقط در انواع با دقت بالا ساخته می شوند . بر خلاف بلبرینگ های کف گرد شیار دارد نیروی اعمالی در بلبرینگ کف گرد باتماس زاویه ای تحت زاویه تماس (معمولاً 60) از یک سطح تماس به سطح تماس دیگر منتقل می شود. برآمدگی یک طرف از پروفیل سطح تماس در در رینگها به اندازه ای مرتفع است که ساچمه ها تحت تاثیرنیروی گریز از مرکز درسرعتهای بالا و یا تحت بارهای محوری از موقعیت خودخارج نشوند .
در بلبرینگهای باتماس زاویه ای یک طرفه از قفسه های طرح پنجرهای سوار برساچمه، از جنس پلی آمید تقویت شده با لیاف شیشه استفاده شده است . این بلبرینگ ها در مجموع پیچ ومهره ساچمه ای مخصوص حرکت میز ماشینهای ابزار نیز به کار می روند .طرحهای جفت از این بلبرینگها با بار اولیه محوری و چیدمان X یا O ارائه دهنده صلبیت بالای محوری و دقت بالا می باشد . تعدد بیرینگهایی که کنار هم نصب می شوند بار اولیه و صلبیت مجموعه بیرینگها را افزایش می دهد . هر دستاز ساچمه ها در بلبرینگ های کف گرد با تماس زاویه ای دو طرفه ، با یک قفسه برنجی ماشینکاری شده سوار برساچمه ها نگه داشته می شوند . یک رینگ فاصله دهنده با سایز ویژه که بیسن واشرهای شفت قرار می گیرند باعث تضمین ایجاد بار اولیه مناسب محوری در مجموعه می شود. اجزاء یک بلبرینگ کف گرد باتماس زاویه ای دو طرفه تفکیک پذیر، کاملاً با هم جفت وجور ساخته می شوند و نمی توان آنها را با اجزاء دیگر بیرینگها مشابه تعویض کرد.
بیرینگهای مفصلی (پاشنه ای)
بیرینگهای مفصلی شکل 52 بیرینگهای غلتشی بزرگی هستند که در ماشین آلات حفاری ،جرثقیلها و تجهیزات مشابه در ماشین آلات سنگین به کار می روند . در تمامی این کاربردها فضای نصب کمی در اختیار است و بار زیادی به بیرینگ وارد  میشود و از طرفی قابلیت اطمینان به آن از اهمیت زیادی برخوردار است. این بیرینگها توانایی تحمل بارهای شعاعی و محوری را به همراه گشتاورهای خمشی را دارند .

آنها معمولاً به شکل افقی نصب شده و تحت بارهای محوری وگشتاورهای بزرگ خمشی قرار می گیرند .بارهای شعاعی معمولاً کم اهمیت هستند .
بیرینگهای مفصلی در انواع ساچمه دار یا رولردار طراحی شده اند .قفسه از تعدادی اجزاء فاصله انداز تشکیل شده است که بین اجزاء غلتنده فاصله می اندازد . رینگهای بیرینگهای مفصلی با قطرهای مختلف را در مورادی جهت تسهیل در حمل و نقل یا نصب به چند قسمت تقسیم می کنند .
بیرینگهای مفصلی نشان داده شده در شکل 52a یک بیرینگ با تماس چهار نقطه ای مجهز به حلقه آب بند است . بیرینگ با تماس چهار نقطه ای جهت تحمل بارهای خمشی در یک سطح مقطع کوچک مناسب هست . در مورادی مثل مفاصل روباتهای صنعتی که ظرفیت تحمل بار و صلبیت بلبرینگ ها کافی نباشد ، از رولربیرینگهای ضربدری شکل 52b استفاده می شود. در این بیرینگها از یک دست رولر با قطر و طول مساوی استفاده می شود که بصورت یک در میان نسبت به محورشان ضربدری چیده شده اند. در بعضی از بیرینگها ازاجزا فاصله انداز استفاده میشود ولی در بعضی موارد ، رولرها را کنار هم می چینند . در بعضی موارد بلبیرینگهای با تماس زاویه ای دوردیفه نیز به عنوان بیرینگ مفصلی استفاده می شوند .معمولاً بیرینگهای مفصلی به صورت مستقیم به محل خود پیچ می شوند . آنها را می توان به عنوان یک مفصل دورانی ارزان قیمت بدون شفت در ساختمان بعضی وسایل استفاده کرد . برای چرخاندن این بیرینگها معمولاً رینگ خارجی شکل 52a یاداخلی را دندانه دار        می سازند .سطح تماس در رینگها و دندانه های ان به صورت القایی و یا با شعله سخت می گردد. رینگها بسته به میزان تنش ایجاد شده روی آنها و فشار اعمالی از طرف مناطقی که بالاترین بار را تحمل می کنند ، به روشهای متفاوتی عملیات حرارتی می شوند .

رولربیرینگ های کف گرد
رولربیرینگ کف گرد کروی
یک رولربیرینگ کف گرد یک دست رولر بشکه ای نامتقارن دارد که دور جهت محور دوران بیرینگ چیده شدهاند و به همین دلیل می توان بارهای محوری بالا به همراه بارهای شعاعی قابل توجهی را تحمل نماید . شکل 53
رولرهای بشکه ای توسط لبه بالایی رینگ داخلی در جای خود و درتماس دائم با سطح تماس رینگ خارجی قرار گرفته اند .این حالت باعث می شود بیرینگ خود تنظیم باشد تا بتواند خود را با اشکالات مونتاژی یا خیز شفت تطبیق دهد.
معمولاً در رولربیرینگهای کف گر از قفسه های برنجی ماشینکاری شده و یا ورق فولادی پرسکاری شده استفاده می شود . هر دو نوع قفسه ها ،رولرها و رینگ داخلی را به شکل یک مجموعه واحد در کنار هم نگه می دارند .موارد مصرف اینگونه بیرینگ ها شامل موارد زیر است : ستون گردان جرثقیلها ، بلوکهای تحمل کننده نیروی محوری اعمالی از پروانه کشتی ، بیرینگ های مفصلی در ستونهای گردان ماشین آلات سنگین ، شفتهای عمودی پیش گرم کنهای هوا در مراکز تولید برق و چرخدنده های سنگین .

رولربیرینگهای کف گرد استوانه ای
اکثر رولربیرینگهای کف گرد استوانه ای فقط بار محوری را در یک جهت تحمل       می کنند . آنها دو شیار بدون لبه به همراه یک یا چند دست رولر استوانه ای دارند . رولرها به صورت ستاره ای چیده می شوند و توسط یک قفسه یکپارچه پنجره ای شکل از جنس پلی آمید تقویت شده با الیاف شیشه یا برنج به یک مجموعه تبدیل       می شوند شکل 54. این بیرینگها می توانند در جهت شعاعی جابجا شوند .
هنگام دوران در انتهای حرکت لغزشی یا سرش ایجاد می شود و این پدیده با افزایش طول رولرها افزایش می یابد . در نتیجه در بیرینگهای با سطح مقطع بزرگ به جای استفاده از یک رولر بلند از چند رولر کوتاه پشت سر هم استفاده می شود . این رولرها توسط قفسه در جای مناسبشان مهار می شوند .
رولربیرینگ های کف گرد سوزنی
این بیرینگ ها در جاهایی که فضای کمی برای نصب در دسترس باشد به کار        می روند شکل 55. طرح آنها کاملاً مشابه رولربیرینگهای کف گرد استوانه ای است .مشابه رولربیرینگهای سوزنی شعاعی ، اگر سطح شفت و نشیمنگاه سنگ خورده و سخت باشد رولربیرینگهای کف گرد سوزنی را می تون با یک واشر یا فقط به صورت مجموعه رولرهای سوزنی با یک قفسه به کار برد . معمولاً در این موارد از واشرهای پرسکاری دهو سخت شده از جنس فولاد فنری با ضخامت 1 میلیمتر استفاده می شود . از انجا که این واشرها را سنگ نمی زنند قیمت بالایی ندارد. در جایی که دقت بالا یا سطوح تماس ناصاف نشیمنگاه یا شفت ایجاب نماید که از واشرهای ضخیم تری استفاده شود از واشرهای شفت و نشیمنگاه رولربیرینگهای کف گرد استورانه ای استفاده می شود .

رولربیرینگهای کف گرد مخروطی
طرحهای بسیاری از این نوع بیرینگ ساخته می شوند . در طرح پر مصرف این نوع بیرینگ شکل 56 سطح تماس واشر شفت مخروطی است و سطح تماس واشر نشیمنگاه تخت می باشد . برای اجتناب از لغزش مشابه حالتی که در رولربیرینگ های کف گرد استوانه ای ایجاد می شود زاویه مخروط در رولرها توسط لبه واشر شفت و همچنین توسط قفسه هایی غالباً از برنج ماشینکاری شده ، در جای خود مهار        می شوند. بیرینگها توانایی جابه جایی و تنظیم در جهت محوری را دارند شکل 56a . ترجیحاً این نوع کامل به عنوان بیرینگ سگدست فرمان در وسایل نقلیه موتوری استفاده می شود .
رولربیرینگهای محوری – شعاعی
رولربیرینگهای محوری – شعاعی ، یک طرح ویژه از بیرینگهای مفصلی است . این بیرینگ کف گرد استوانه ای دو طرفه با دو ردیف رولر و یک رولربیرینگ استوانه ای شعاعی یک ردیفه کامل می باشد شکل 57 . در دو ردیف رولرهای بیرینگ کف گرد از قفسه یک پارچه برنجی یا از فاصله اندازهای پلی امید استفاده می شود . سوراخهای راه بدر در رینگهای بیرینگ امکان پیچ کردن رینگها به سطح بالایی و پایئنی سازه را ایجاد کرده است . در طرحهای ویژه می توان یک ابزار داخلی یا خارجی ارائه کرد تا سازه محوری – شعاعی توان تحمل بارهای محوری و شعاعی و گشتاورهای خمشی بالا را داشته باشد .
بیرینگهای مشابه نمونه نشانداده شده در شکل 57 در میزهای گردان یا میزهای تقسیم زاویه ای index به کار می روند . تعداد و بار اولیه اعمالی رولرها در هر سه ردیف به گونه ای تعیین می شوند تا بتون به بالاترین صلبیت ممکن دست یافت.
بیرینگهای ویژه
بیرینگهای شرح داده شده در بخشهای قبل را می توان در محدوده وسیعی از طرحهای ویژه به کار برد . ولی آنها را به صورت سفارشی برای مصارف ویژهای نیز طراحی کرده و می سازند و امکان دارد ابعادشان خارج از استاندارد باشد و یا برای افزایش قابلیتهای آنها از قطعات اضافی استفاده شود . امکان دارد بیرینگهای ویژه ، فلنچ ، توپینهای یک پارچه ، حلقه های آب بند ویژه ،‌چرخ دنده ،پولیهای یک پارچه و یا کلاهکهای محافظ داشته باشند و یا امکان دارد دو تکه باشند ، یعنی هر دو رینگشان از دو نیمه تشکیل شده باشند . مثالهایی از اینگونه بیرینگها در شکل 58 آورده شده است. طرحهای مختلف بدنه هایی که تولید شان مقرون به صرفه باشد یک انگیزه اصلی برای تولید کننده های بیرینگهای غلتشی در توسعه و ساخت بیرینگهای ویژه می باشد.
...

بخشی از فهرست مطالب مقاله انواع بلبرینگ ها و کاربرد آن ها

انواع بلبرینگهای غلتشی
بلبرینگهای شعاعی
بلبرینگ های نوع S
بلبرینگهای شیار عمیق با شیار جازنی ساچمه ها
بیرینگ های دینام
بلبرینگ باتماس زاویه ای یک ردیفه
بلبرینگهای با تماس زاویه ای دو ردیفه
بیرینگهای با تماس چهار نقطه ای
بلبرینگهای خود تنظیم
بیرینگهای مقطع باریک
رولربیرینگهای شعاعی
رولربیرینگ های مخروطی
رولربیرینگ با رولرهای بشکه ای
رولربیرنگ کروی
بلبرینگ های کف گرد
بلبرینگهای کف گرد باتماس زاویه ای
بیرینگهای مفصلی (پاشنه ای)
رولربیرینگ های کف گرد
رولربیرینگهای کف گرد استوانه ای
رولربیرینگ های کف گرد سوزنی
رولربیرینگهای کف گرد مخروطی
رولربیرینگهای محوری – شعاعی
بیرینگهای ویژه

           

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله انواع بلبرینگ ها و کاربرد آن ها
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد